2FFA sin egen kanal

  
2FFA 2019-2020

Nordkappmuseet

De første bosettinger i Finnmark


Når kom de første menneske til Finnmarkskysten og hva levde de av?


De første menneskene kom til Finnmark for cirka 11500 år siden og bosatte seg  i Øst-Finnmark inni Varangerfjorden nært Kirkenes. Dette var en av de første områdene som ble isfritt etter siste istid. Da kom også de første menneskene vandrende i store grupper med samme formål og identitet til dette området. Det antas at de første menneskene kom østfra. Menneskene kom mest sannsynlig til Finnmark for å finne nye landområder og ressurser. Og det fant de. Vi antar at de første menneskene som slo seg ned langs kysten levde av jakt, fiske og reinsdyr. Vi kan si at de første menneskene levde i et høste- og jakt samfunn, der de også plukket forskjellige typer bær og sopp etter årstidene. Klærne de hadde var laget av dyreskinn, våpnene de brukte var laget av stein, treverk og bein. En grunn for at de jaktet på rein var nok at de kunne lage varme klær av reinskinnene. De kunne bruke beinene til å lage redskaper av.  
Det antas at disse menneskene levde i et sosialt fellesskap og at kjønnsrollene var godt fordelt. Det var mest sannsynlig at kvinnene plukket urter og bær, lagde mat, stelte barna, sydde og vasket. Mennene bygde og dro på jakt for det meste i denne tiden. Man kan også forestille seg at kjønnsrollene på denne tiden var liten. Arbeidsfordelingen var veldig likt fordelt, alle måtte jobbe for å finne mat til stammen sin, og både barn og kvinnene måtte hjelpe til å bygge, jakte og lage mat. En typisk boplass var er en stort sirkelformet telt av skinn, med kjøkken, verksted, soveplass, og bål (Nordkappmuseets utstillinger).






2FFA 2018-2019

2FFA frakter ei utgått seinot til Carl Stahl for videre resirkulering. Hva har skjedd videre?



Nordkappmuseet. Elevene undersøker:
Hvordan har fiskeriene påvirket bosetningene gjennom tidene?
Hvordan har fiskeredskaper endret seg gjennom tidene?
Fiskeriene før og nå. Hva er de største endringene?
HMS utvikling gjennom tidene





Fra fiskarbonde til heltidsfisker. Sentralisering og modernisering. Veien til velferdssamfunnet


Kulturforståelse                                           
Vi på fisk og fangst ved Nordkapp videregående skole var på besøk på Nordkappmuseet. Her fikk vi i oppgave å finne de viktigste verdiene, kunnskapene og ferdighetene som har blitt ført videre i generasjoner til dagens fiskeri. Verdier som høsting av ressurser, godt sjømannskap og yrkesstolthet er viktige verdier som vi har fått videreført. Kunnskaper og ferdigheter som navigasjon, knuter, hvordan man skal konservere fisken for lengre holdbarhet og hvordan man behandler råvarene har vært viktig for å få den beste kvaliteten på fisken.


Ola og Martin tar seg en pust i bakken, etter og ha studert norsk fiskerihistorie.
Gamle fiskeredskaper, noen er kanskje like relevant i dag?
Noterer flittig om verdier, kunnskaper og ferdigheter. Noen må ha litt inspirasjon fra sidemannen.
Viktor noterer viktigheten tørrfisken har hatt/har. Den har på mange måter bygd kysten.
Bilde av Honningsvåg rundt 1960.
Fiskeslag quiz.
Asgeir forklarer snurrevad prinsippet. 

"Fesk og potedes"

"Kultur er de verdier, kunnskaper og ferdigheter som overføres fra generasjon til generasjon i noe forandret form". 
(Samfunnsfagboka)

FORTELL OM PRAKSISEN DIN 

1.Bruk bildene til å fortelle om dine oppgaver om bord, hva slags fortøy fisket du fra, hva slags redskaper brukte dere, hva slags fisk fikk dere, hvor lenge var du om bord og hvor mye fisk tok dere opp.

2. Helt siden de første menneskene bosatte seg langs Finnmarkskysten har fiske vært viktigste næringsvei. Kan du fortelle litt om hvordan fisket har endret seg over tid og hva vi har lært av foreldre og besteforeldre (kunnskaper om bruk av redskaper og om fiskefelt, ferdigheter med å bøte garn, verdier som yrkesstolthet osv.)

3
.Hvilke verdier, kunnskaper og ferdigheter kan du videreføre til neste generasjon( dine barn og andre ungdommer)?

4
.For at kystfiske i framtiden skal være vår viktigste næring, trenger vi et fiskerikt hav og et rent hav. Næringen er truet av  at store menger plast og fiskeutstyr havner i havet? Hvordan kan du bidra til å sikre en god og tradisjonsrik fremtid for de neste generasjoner?



Praksis om bord på Finnmarksfisk
For ett par uker siden hadde vi 2 uker praksis ombord på skole båten «Finnmarksfisk» med seigarn. Vi var en hel klasse med ganske mange elever, så man byttet på arbeidsoppgavene fra dag til dag, sånn at alle skulle lære litt av alt. Min jobb var for det meste å stå med renna hvor garnet kommer inn og tine garn. Jeg sto også ett par dager bake i hekken og greide garna nedi bingen i lag med Kristian den ene dagen og Nay den andre. Når vi var ferdig med å ta inn garna, gjorde vi bruket klart til setting igjen. Etter setting startet vi med sløying av dagens fangst. Da var det mange som var i arbeid, noen sto og sløyde mens andre rensket fisken for innvoller og noen arbeidet med sorteringen av fisken i forskjellige kar. Det var veldig variert fangst under disse 2 ukene, både i fangst og fisk, vi fikk ikke store mengder fisk hver dag, men det ble ett par hundre kilo noen dager. Vi fikk torsk, sei, hysa, brosma, kveite og uer. Noen dager var det mest torsk, andre dager sei, og de dagene vi var uheldig var det mest uer, som er en fisk som kan være litt vrien å få ut av garnene.

Når vi ikke sto ute på dekk og jobbet gikk tiden mye bort i spising, skit prat og kaffedrikking.
Fiskeri er noe som har vært langs kysten i århundrer, men det har skjedd store endringer i både båter og bruk siden våre besteforeldre dro på havet for første gang. Hvis man reiser 100 år tilbake i tid og ser på f.eks. lofotfiske så kan man se at båtene ikke var like store som i dag og at det var mange flere båter. Dette bildet er tatt på tidlig 1900-tallet da flere og flere fikk båter som ble drevet av motorkraft. Det er ikke så mange år man må reise tilbake i tid etter det her for å finne sjøfolk som rodde ut på havet for å dra garn og lina. På denne tiden var kysten sterkt preget av fiskeri, og det var normalt og bli sjømann allerede i tidlig alder. Vi i dag kan takke våre besteforeldre for mye av den kunnskapen vi har i dag når det kommer til fiskeri. Det var de som måtte prøve seg frem for å finne nye fiskefelt og dette uten de hjelpemidlene vi har i dag.
Man kan trygt si at det var mye tyngre å være sjømann i gamle dager, da mesteparten av arbeidet ble gjort for hånd.
Det man kan si om fiskeri er at det går i generasjoner. Hvis faren din var fisker så var det normalt å følge i hans fotspor, og da gikk kunnskapene videre fra far til sønn, og sånn fortsetter det fortsatt i dag. Man har mye å lære av gamle fiskere, både når det kommer til arbeidsmoral og yrkesstolthet, og dette er noe jeg er stolt av å være en del av.  
Skrevet av Villum


Linker :
Fiskeredskaper og annet søppel havner i Barentshavet

Søker fiskebåter for søppelsamling



Her ser vi Nay som står og bløgger. Han er en positiv og flink  gutt.


Her står klassen samlet framfor rorhuset på båten på tur til land. 



Her ligger vi ved  Storbukt fiskebruk «Stofi» og leverer den lille fangsten vi fikk.

Her møter vi på en båt fra Måsøy Kommune, Voldnes. En fin og god fiskebåt som fisker med snurrevad. I bakgrunnen ser vi Kamøyfjorden og Helneset nærmest.


Mat må man ha. Her er vi på tur på land og tar oss en matbit mens vi går.


Her er vi i halinga, dårlig med fesk, men humøret på topp. 


Førstedagen på båten, da må det rigges. Asgeir improviserer når vi skal feste boltene.




Her kommer vi til kai ved skolens kaianlegg



Her ligger «Frantsen Junior» til kai i Ålesund. To av elevene i klassen, Martin og Erling var om bord der i en uke.
De har fått fisk i nota og her pumpes makrellen ombord i båten.
Her kommer fesken om bord i båten i god fart og blir fordelt i lasterom.
Nå losser de makrellen de fikk tidligere.
På tur til feltet med M/s Stormfugelen.
M/s Stormfugelen på tur opp til Forsøl.



Fra min utplassering på Røstjenta
 Viktor
1.Bruk bildene til å fortelle om dine oppgaver om bord, hva slags fortøy fisket du fra, hva slags redskaper brukte dere, hva slags fisk fikk dere, hvor lenge var du om bord og hvor mye fisk tok dere opp.
Jeg var om bord på en båt som heter Røstjenta som hører til på Spildra i Kvænangen kommune. Denne båten fisker fra min hjemplass, Sørvær på Sørøya. Den er 49 fot. Oppgavene mine om bord var forskjellige. Som redskap brukte vi line. Vi fisket med noe som heter worm-line, dette er tynn nylonline som blir brukt for forskjellige fisketyper, for eksempel hyse og torsk. Grunnen til at denne line typen blir brukt er fordi den kan brukes på. Man kan plassere den på forskjellige dybder i havet ved at man knyter enten stein eller flyteelementer på linen, for å bestemme hvor høyt den skal ligge i havet. Mine oppgaver var å bære stamper om bord, koke kaffe på uttur, rigge båten klar på dekk til arbeid, plukke om bord stauren når vi kom til plassen bruket var, bløgge, sløye. Når vi var ferdig å drage spylte vi ned båten og gjorde klar til å sette nytt bruk. Etter dette gikk vi på land og leverte fangsten. Det siste vi gjorde var å hive stampene med det gamle bruket opp på kaien. Jeg var med denne båten i 2 uker. Første uken fisket vi hyse. Det var ikke så mye hyse som vi hadde håpet på, vi fikk ca 4-5 tonn på de dagene. Den andre uken fisket vi etter kveite. Dette er en fisk det er mye høyere pris på, så man trenger ikke like mye for å få fortjeneste. Vi fisket ca 1 tonn på denne uken. Den største kveita var på 90kg. Andre fisker vi fikk, såkalt mix, var torsk, brosme, steinbit, lange og uer.

2. Helt siden de første menneskene bosatte seg langs Finnmarkskysten har fiske vært viktigste næringsvei. Kan du fortelle litt om hvordan fisket har endret seg over tid og hva vi har lært av foreldre og besteforeldre (kunnskaper om bruk av redskaper og om fiskefelt, ferdigheter med å bøte garn, verdier som yrkesstolthet osv.) 
Fiskeriet har endret seg på mange måter. Det har kommet forskjellige redskaper, før var det nesten bare garn og linefiske. Dette er såkalte passive redskaper. I dag har vi flere aktive redskaper, for eksempel snurrevad, ringnot og trål. Dette er mer effektive fiskemetoder, men det krever litt mer fra båten. På lin-fiske før hadde man noe som het egner hus på båten, da man egnet linen på havet. I dag har man egne-buer med egnere som gjør klart bruket. En annen ting er at man trekker ikke bruket opp for hand, noe man gjorde med garn og line før i tiden. Man har noe man kaller for en haler nå. Dette er selvsagt mye lettere enn å hale det opp for hand. Noe man har tatt vare på fra er fiskeplasser, hvor man kan få hvilken fisk. Når jeg var på utplasseringen var vi på forskjellige plasser når vi fisket hyse og kveite, fordi disse fiskene ikke er på samme plass. Grunnen til at fiskerne vet dette er fordi det er testet ut i mange år, og fiskerne går sammen og forteller hvor de har fått hva. På grunn av dette har de fått kartlagt sånn ca hvor på fiskefeltene man får hva. Yrkesstolthet er også noe som er en sterk påvirkning i fiskeryrket. Man skal være stolt og hardtarbeidende, ikke sluntre unna. Man skal være best mulig når man er en fisker. En annen ting som går igjen når man jobber på havet, og det er kameratskap. Det har vært i alle år at fiskere hjelper hverandre i nødsituasjoner og andre tilfeller. Om man mangler en mann, er det hele tiden en som kan steppe inn og hjelpe til. På Sørvær har det også vært tradisjon at fiskerne drar på julebord i lag. Knuter er og en kunnskap som har blitt sendt videre i generasjoner. Hvilke knuter som skal brukes når og hvor.

3.Hvilke verdier, kunnskaper og ferdigheter kan du videreføre til neste generasjon (dine barn og andre ungdommer)?
Verdier, kunnskaper og ferdigheter er viktige for å beholde det gode man har plukket opp, og videreutvikle det man allerede har.
Verdier jeg vil videreføre til mine barn og neste generasjons fiskere er kameratskapet man opplever når man jobber på en båt. Følelsen av å være en del av et mannskap. Måten man lærer bort til nye fiskere hvordan ting skal gjøres. Det er vanlig om bord på båten at alle skøyer og terger hverandre. Om man skal bo så trangt som man gjør på en båt må det være god stemning blant mannskapet.
Kunnskaper og ferdigheter jeg ville ført videre er hvor man får hvilken fisk. Lære bort hvilke fiskefelt man får fisk på de forskjellige årstidene. Noe jeg lærte om bord på Røstjenta var at jeg hadde hele tiden holdt kniven «feil» når jeg sløyer. Jeg holdt ikke kniven feil, men snudde kniven i hånden når jeg sprettet fisken. En om bord lærte meg hvordan man sprettet uten å snu kniven. Da jeg ble vant til denne teknikken trengte jeg å anstrenge meg mye mindre, og lot kniven gjøre alt arbeidet.
Siden fiskeriet har utviklet seg så mye over tiden, har de også klart å gjøre det tryggere. Dødstallene er lavere enn de var før. Dette er på grunn av at de har sett hvor det har gått galt, og luket ut de feilene for å redusere sjansen for en ulykke. For eksempel, de fleste båtene har påbud med hjelm når de losser båtene. Dette er fordi det har tidligere vært tilfeller at stroppene de bruker til å heise opp kontainerne har røket, og folk, enten om bord i båten eller på land har fått disse i hodet. Det er også krav om å ha godkjent redningsdrakt og redningsflåte om bord. Dette er for nødstilfeller som forlis eller båtbrann. Alle som jobber på havet skal ha vært på sikkerhets kurs, der de lærer hvordan man skal takle forskjellige situasjoner.
 
4.For at kystfiske i framtiden skal være vår viktigste næring, trenger vi et fiskerikt hav og et rent hav. Næringen er truet av at store menger plast og fiskeutstyr havner i havet? Hvordan kan du bidra til å sikre en god og tradisjonsrik fremtid for de neste generasjoner?
Forsøpling har vært et stort problem blant fiskere. Søppel fra båter har havnet på havet og blitt skyldt i land. Det har skjedd mye når det gjelder mange av fiskerne jeg vet om. Før var det normalt å kaste for eksempel ødelagte hansker, oljeklær og diverse ting på havet. Men på det siste årene har det blitt et annet syn på dette. De båtene jeg har vært med har sagt at tidligere har de kastet dette på sjøen, men nå tar det vare på alt, lagrer det i en stamp eller en pose på dekk og kaster det på land når man tømmer båten for bruk. Dette er en god utvikling, det er flere som begynner å kaste all søppel på land.
Nå har også flere båter blitt en del av oljeverns beredskapet langs kysten. Det vil si at om det skulle skje et uhell der det blir mye oljesøl, er det fiskebåter som er klar til å rykke ut.Å benytte fiskeflåten og fiskernes unike kompetanse om arbeid i tung sjø, og om lokale vær og strømforhold, er både lønnsomt og effektivt.


2FFA utforsker sporene etter de første  menneskene på Magerøya på Nordkappmuseet



Når kom de første menneskene til Finnmark og hvor finner vi de de første boplassene.Det antas at de første menneskene kom østfra. Hva tror du kunne ha vært deres opprinnelsessted og hvilket språk tror du de snakket? Hvorfor tror du de kom til Finnmark?Det antas at de kunne bo her bare på sommeren. Hvordan kunne deres boplass se ut. Hvor kunne de ta veien på vinterstid?Hva levde de første menneskene av? Hva tror du de lagde klar og redskaper av?
1  
Kunne det første mennesket på Magerøya se slik ut?


Beskriv hvordan du tror en hverdag kunne se ut for de første menneskene som bosatte seg på Finnmarkskysten (samhold, regler, sosiale normer, kjønnsroller, arbeidsfordeling osv)





     













































  Klikk på linker: Vant sølv i nasjonalt mesterskap                         
                             Nordkapp i Norgestoppen

                             
 


Forretningsplan
Skoleåret 2007/2008
Honningsvåg desember 2007





Vi gir deg ekte og verdifulle opplevelser,
som du sent vil glemme!










Organisasjonsnummer: 982 242 711









INNHOLDSFORTEGNELSE

    Sammendrag………………………………...……………………………….…..s.3
1. FORRETNIGSIDÉ……………………………………………………………...s. 3

2. ORGANISERING AV BEDRIFTEN…………………………………………s. 3
Ansvarsområder i bedriften………………………………………………………….s. 4
Bedriftenes nettverk…………………………………………………………………s. 4

3. PRODUKT/ TJENESTE………………………………………………………..s. 4-5
Produksjonen av produktet/tjenesten ……………………………….........................s. 5

4. MARKED………………………………………………………………………..s. 5
Kundene……………………………………………………………………………..s. 5
De viktigste kjøpskriteriene…………………………………………………………s. 5
Geografisk område produktet/tjenesten tilbys i……………………………………..   s. 6
Markedets størrelse…………………………………………………………………s. 6
Markedsundersøkelse på produkt ……………………………………………...……s. 6
Markedsundersøkelse på pris………………………………………………………..s. 6
Fremtidig marked……………………………………………………………………s. 7
De største konkurrentene i markedet………………………………………………..s. 7
SOFT-analyse ………………………………………………………………………s. 8

5.MARKEDFØRINGSTILTAK –MARKEDSPLAN…………………………...s. 8

6. ØKONOMI………………………………………………………………………s. 8
Produktkalkyle ……………………………………………………….......................s. 8
Salgsbudsjett ……………………..…………………………………………………s. 9
Driftsbudsjett Get to Know Honningsvåg ub 2007/2008 ………………….............s. 9-10

7.KAPITALBEHOV OG FINANSIERING……………………………………...s. 10
   Disponering av resultat……………………………………………………………s.10

8. FREMDRIFTSPLAN …………………………………………………………..s. 10

9. OPPSUMMERT FORRETNINGSPLAN……………………………………   s. 11
Vedlegg: Spørreundersøkelse norsk/engelsk/tysk og resultatene
SAMMENDRAG
Vi er fire elever på allmennfaglig studieretning og påbygning som har valgt studieretningsfaget etablering og drift ved Nordkapp maritime fagskole og videregårende skole. I Nordkapp kommune satses det på reiseliv og er en av de viktigste næringene i kommunen. Vi ønsket å skape et nytt og spennende reiselivsprodukt for hurtigruteturistene som ikke drar på Nordkapp, og derfor etablerte vi Get to Know Honningsvåg ub.

1. FORRETNINGSIDÉ
Vi ønsker å gi hurtigruteturistene, som ikke benytter seg av Nordkapputflukten, verdifulle opplevelser i Honningsvåg. Vi tilbyr nære og spennende aktiviteter i vårt nærmiljø til alle årstider som gir en smakebit av vår kultur og levesett sammen med lokalbefolkningen. Vi legger vekt på personlig service og vi vil gjøre alt for at våre gjester skal trives. Våre miljøbaserte aktiviteter er med på å bidra til et fremtidsrettet og bærekraftig reiseliv.

  

Geografisk område produktet/tjenesten tilbys i
Nordkapp kommune – Honningsvåg.


Markedets størrelse 
A-kunder: 44.000 hurtigruteturister
B-kunder: 52.000 cruiseturister
C-kunder: 60.000 Bussturister


Markedsundersøkelse på produkt
For å finne ut om det var marked for aktivitetene vi ville tilby, foretok vi en spørreundersøkelse både på Nordkapp og i Honningsvåg. Vi spurte i alt 91 hurtigruteturister. Turistene som deltok i undersøkelsen er representert fra mange land; USA, England, Nederland, Australia, Japan, Sveits, Tyskland og Norge.
Vi oversatte spørreundersøkelsene både til tysk og engelsk, noe som inngikk i et tverrfaglig samarbeid i fagene norsk, tysk og engelsk.
Resultatet av denne undersøkelsen viser at over 50 hurtigruteturister av totalt 91 fra ulike land kunne tenke seg å være med på aktivitetene vi ville tilby.
Diagrammet over, viser resultatet av alle som deltok på spørreundersøkelsen. Resultatet fra de forskjellige landene var ganske like, og viser at hele 52 % av de spurte kunne tenke seg å delta på våre aktiviteter. Bare 13 % svarte nei og 26 % svarte vet ikke. Ut ifra disse tallene kunne vi sette opp salgsbudsjettet.
Under forskningsdagene i september 2007, presenterte vi resultatene av spørreundersøkelsen på vår stand. Vi fikk anledning til å vise frem vårt produkt til ulike reiselivsaktører og til befolkningen og næringslivet i vår kommune, og da fikk vi mange gode tilbakemeldinger, noe som oppmuntret oss til å fortsette.


Markedsundersøkelse på pris
For å finne prisene på aktivitetene, foretok vi en grundig undersøkelse på internett over liknende produkt på ulike steder i Norge. Vi la oss på et gjennomsnitt og regnet ut alle kostnadene som vi ville få. Deretter satte vi en pris som vi synes er overkommelig, og som vi vil tjene på.

Prisen per person per aktivitet ligger mellom kr. 150,- til kr. 400,-



Fremtidig marked
Regjeringen, Innovasjon Norge og politikerne tror at etterspørselen etter verdifulle opplevelser - det nære og det ekte - vil øke i tiden framover da dette er en trend som lenge har vært dominerende i Europa. Siden ingen av våre aktiviteter innebærer transportmidler eller andre forurensende fremkomstmidler bidrar vi også til å skape både verdifulle opplevelser og et bærekraftig reiseliv.
Vårt konsept har et utviklingspotensiale til å kunne gjelde for destinasjoner over hele Finnmark, for eksempel: ”Get to Know Hammerfest”. I markedsføringen – nasjonalt og internasjonalt - vil bedriften profilere seg som ”Get to Know Finnmark”. Bedriften vil kunne ekspandere i Finnmark og etablerer nye bedrifter/avdelinger som er lokaltilpasset, og synliggjør sin egenart og tilhørighet i tilknytning til den særegne profilen.  Dette vil øke kjennskapen til Finnmarks kultur, historie og levesett. Det gir igjen et mer realistisk inntrykk av Finnmark, og hvordan vi lever og bor her. Slik skaper vi lønnsomhet, flere arbeidsplasser, økt optimisme og stolthet over eget fylke.




De største konkurrentene i markedet
Vi undersøkte om det var andre aktører i markedet som hadde liknende produkter, og som kunne være en trussel for vår bedrift. Vi fant ut de andre aktørene som vi kunne sammenligne oss med, hadde et annet produktkonsept, eks. kongekrabbesafari, fjellrypejakt, havrafting, snøscootersafari. Vår bedrift tilbyr lokale og kulturbaserte aktiviteter i nærmiljøet med klar miljøprofil. Dersom det blir konkurranse mellom opplevelsestilbudene i Honningsvåg, vil kanskje turistene velge oss, fordi vi tilbyr både spennende, rimelige og lett tilgjengelige aktiviteter som ikke krever sportslige anstrengelser. Våre aktiviteter er tilpasset en voksen kundegruppe, fordi våre kunder i hovedsak består av den aldersgruppen.














SOFT-analyse
Styrker
Turistene får kunnskap om vår kultur, vår kommune og historie. De får se hvordan vi har det her i Finnmark. Turistene har ikke det klima vi har, og deres landskap er helt forskjellig fra vårt, dermed får de oppleve vårt landskap på en mer kunnskapsrik, en mer morsom og en mer sosial måte sammen med lokalbefolkningen. Våre miljøbaserte aktiviteter er med på å bidra til et fremtidsrettet og bærekraftig reiseliv. Vi markedsfører Honningsvåg som en attraktiv lokalitet og som kommer det øvrige næringslivet til gode.  
Svakheter
At turistene ikke har fått den informasjonen de trenger og at de ikke stiller opp. I dårlig vær vil vi kanskje måtte utsette turene eller velge en annet alternativ aktivitet. Vi har også andre konkurrenter, selv som de ikke tilbyr det samme som oss.
Vi er skoleelever og kan ikke delta 100 %. Vi får ikke se den langsiktige utviklingen av denne bedriften, da vi er avgangselever dette skoleåret. Dessuten har vi ennå liten erfaring innen reiseliv og turisme.
Muligheter
Produktet vårt har en særegen profil, fordi det er et lokalbasert tilbud. Vi ser store muligheter til å selge produktet/ tjenesten videre til andre som kan videreutvikle produktet. Dette kan bli realisert på grunn av den gode tilbakemeldingen vi har fått fra de som deltok i spørreundersøkelsen.
Trusler
Det kan komme andre aktører på markedet som bruker vårt grunnkonsept.



5. MARKEDSFØRINGSTILTAK - MARKEDSPLAN

Markedsaktivitet
Mål med aktiviteten
Tidsperiode
Kostnad (kr)
Forskningsdagene
Lære, vise frem og få tilbakemeldinger
September
500,-
Oppsøke pressen, aviser og radio
Bli kjent i markedet
Desember-juni
1.000,-
Oppsøkende virksomhet
Telefon direkte salg
Salg, bli kjent markedsføring,
Egen nettside
desember-juni
3.000,-
Samarbeid gjennom Nordkapp Reiseliv og andre partnere i nettverket
Markedsføring
September-
juni

            0,-
Brosjyrer
Bli kjent, salg
Desember-juni
3.000,-
Deltakelse messe
Bli kjent, salg, markedsføring
Februar
5.000,-
Sum markedsføringskostnader
12. 500,-




6. ØKONOMI
Produktkalkyle






  Varekostnader
252
2000
Varesalg




   Indirekte kostnader
514















  Fortjeneste
1232








2 000
2 000





Salgsbudsjett per aktivitet (10pers)
Prod./tjeneste
aug
sep
okt
nov
des
jan
feb
mars
april
mai
juni
juli
Sum
Aktivitet 1
0
0
0
0
2
2
2
5
4
7
7
0
29
Aktivitet 2
0
0
0
0
2
1
1
3
2
4
4
0
17
Aktivitet 3
0
0
0
0
1
1
0
3
4
4
6
0
19
Aktivitet 4
0
0
0
0
1
2
2
1
2
3
4
0
15
Aktivitet 5
0
0
0
0
0
1
0
1
2
2
2
0
8
Aktivitet 6
0
0
0
0
0
1
1
1
2
2
1
0
8
Aktivitet 7
0
0
0
0
0
0
0
2
3
3
3
0
11
Antall Aktiviteter
0
0
0
0
6
8
6
16
19
 25
27
0
107


Driftsbudsjett Get to Know Honningsvåg ub 2007/2008
Salgsinntekter aktiviteter
210.000,-
Sponsorer
10.000,-
Offentlige tilskudd
10.000,-
SUM INNTEKTER
230.000,-
Variable kostnader:

Vareinnkjøp
20.000,-
Innkjøp av turutstyr
7.000,-
Innkjøp av tjenester/ lokale aktører
30.000,-
Reiselivsmesse
7.000,-
Uforutsette utgifter
5.000,-
Aktivitetsprogram
20.000,-
SUM VARIABLE KOSTNADER
89.000,-
DEKNINGSBIDRAG (DB) 
141.000,-
Faste kostnader:

Faste lønnskostnader inkl. sosiale kostnader
0,-
Husleie, strøm, forsikring
1.000,-
Telefon/porto transport utstillingen
3.000,-
Markedsføring og brosjyrer
12.500,-
Regnskapsføring, revisjon
0,-
Andre faste kostnader
0,-
SUM FASTE KOSTNADER
18.500,-
DRIFTSRESULTAT
122.500,-
Finanskostnader/finansinntekter
0,-
RESULTAT
122.500,-


7. KAPITALBEHOV OG FINANSIERING
Kapitalbehov til
Kroner
Finansiering
Kroner
Profilering og markedsføring
5.000,-
UB-andeler og aksjer
5.000,-
Brosjyrer
5.000,-
Sponsorer
15.000,-
Aktivitetsutstyr
10.000,-
Offentlige tilskudd
15.000,-
Aktivitetsprogram
10.000,-


Uforutsette kostnader
5.000,-


Sum
35.000,-

35.000,-
Disponering av resultat
Dersom bedriften går med 122.500,- i budsjettert overskudd vil vi tilbakebetale andelskapital til eiere. En del vil gå til å videreføre bedriften, noe lønn vil utbetales i henhold til bedriftens vedtekter.



8. FREMDRIFTSPLAN
Sep
okt
nov
des
jan
feb
mar
apr
mai
jun
Idéutvikling/ forreretningsidé
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Produktutvikling/ utvikle nye produkter innenfor vårt konsept
x
x
x
x
x
x
x
x

Møtevirksomhet, markedsføring, salg, samarbeid med våre mentorer
x
x
x
x
x
x
x
x

Lage aktivitetsprogram
x
x
x
x
x




Ta kontakt med bedrifter /gjøre avtaler


x
x
x
x
x
x

Forberede messe

x
x
x
x




Ta kontakt med lokale aktører


x
x
x
x
x
x
x
Iverksette aktivitetene
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Erfaringsutveksling med nettverket
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Avvikling







x



  1. OPPSUMMERT
      FORRETNINGSPLAN

Bedrift: Get to Know Honningsvåg ub
Ansvarlig: Ann-Elise Indal og Marianne Bergerud
År: 2007/2008
Dato: 17.01.08
Forretningsidé
Hovedmål – kortsiktig lønnsomhet
Vi ønsker å gi hurtigruteturistene som ikke benytter seg av Nordkapputflukten verdifulle opplevelser i Honningsvåg. Vi tilbyr spennende aktiviteter i vårt nærmiljø, som gir en smakebit av vår kultur og levesett. Vi legger vekt på personlig service og gjør alt for at turistene skal trives. Våre miljøbaserte aktiviteter er med på å bidra til et fremtidsrettet og bærekraftig reiseliv.
Vi ønsker å gi turistene som kommer til Honningsvåg verdifulle og spennende opplevelser. Vi vil også opprette et godt nettverk med ulike reiselivsaktører for å videreutvikle vårt produkt og bli kjent i markedet som et unikt tilbud. Vi håper å kunne selge i henhold til budsjett.
Produkter
Markeder
Kjøpekriterier
Regional og nasjonal utvikling
Kompetanse
Vi tilbyr spennende aktiviteter i vårt nærmiljø som gir en smakebit av vår kultur og levesett. Aktivitetene inneholder alt fra byvandring til hjemmebesøk. Slik får vi videreført vår historie, tradisjon og kultur gjennom alle årstider. Vi har en klar miljøprofil på vårt produkt som ikke krever noen form for transportmidler.


Per i dag er hurtigrute-turistene som er vår hovedgruppe, men vi tilbyr også disse tjenestene til cruiseturister og bussturister.

Vi har fått bare gode tilbakemeldinger på spørreundersøkelsen fra turister.
Tilbakemeldingene fra forskningsdagene i september 2007 var også veldig positive. Vi ble oppmuntret til å videreutvikle denne ideen.
Ifølge Nordkappundersøkelsen i 2007 utført av Høgskolen i Finnmark viser det seg at de naturbaserte opplevelsene skårer høyere enn de kommersielle, noe som vi også fikk bekreftet i vår spørreundersøkelse.
Både kommunen, fylkeskommunen og på nasjonalt nivå satses det på verdifulle opplevelser innen reiseliv. Regjeringens hovedmål er også å skape levedyktige distrikter gjennom helårs arbeidsplasser og et bærekraftig reiseliv som tar vare på miljøet. Vi kan bidra til økt optimisme og stolthet over fylket



Vi behersker alle både engelsk og tysk.
Vi er bevisst på at kulturfor-ståelse og kommunikasjon er en viktig kompetanse for å lykkes i denne bransjen.
Vi er oppvokst i landsdelen og kjenner vår egen kultur.
Hovedutfordringer
Vedlegg
Mål – langsiktig- lønnsomhet på sikt
Hovedutfordringen er å komme inn på markedet og bli en del av markedet som et fast segment. I og med at vi er avgangselever har vi begrenset med tid til å jobbe veldig aktivt med produktutviklingen.
Spørreundersøkelse: norsk, tysk og engelsk, og resultater.
Vårt langsiktige mål er å utvikle produktet til å omfatte et fast og populært segment i hele Finnmark.
På lang sikt håper vi å ha tilegnet oss så mye kunnskap om bedriftsetablering og reiselivsnæring, at vi selv etter endt utdanning kan bygge videre på ideen Get to Know Finnmark, og etablere en kjede med bedrifter/avdelinger over hele fylket med samme profil. Felles markedsføring, innkjøp og samarbeid vil føre til økt lønnsomhet for bedriften og sysselsetting i Finnmark.









VEDLEGG

·       Markedsundersøkelse
Spørreskjema
-Norsk
-Tysk
-Engelsk

·       Resultatene av spørreundersøkelsen