Denne siden inneholder:
1. Terminplan/kompetansemål
2. Arbeidsmåter
3. Vurdering 1. termin/2. termin
4. Muntlig eksamen/organisering/ vurderingskriterier
5. Lokal tilpasset undervisning
https://www.udir.no/standpunktvurdering
Skoleåret 2019-2020 2FFA
1.og 2
Termin
|
Kompetansemål
|
Hovedområder
|
Vurdering/arbeidsmåter
|
Del 1
Kap.
1-4
|
•Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å
undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
•Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og
diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
•Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer
|
Individ og samfunn
Samfunn
Norsk mangfold
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller, skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området. Danner grunnlag for
halvårsvurderingen i faget.
2FFA
Arbeidsmåter
Muntlig og skriftlig dialogarbeid. Yrkesretting.
-Hvilke sosiale fellesskap er du en del av? Levering i fronter. -Test deg selv -Problemstilling. Skriveoppgave |
Kap.
4-5
|
•Definere begrepet kultur og gi eksempler på at kultur varierer fra sted til sted og
endrer seg over tid
•Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva
det vil si å være urfolk
•Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og
drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
•Forklare hvorfor fordommer
oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides
•Gi eksempler på hvordan
religion og etnisk variasjon påvirker samfunn og kultur
Urfolks rettigheter.
|
Kultur kulturforskjeller
Minoriteter
Urfolk
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
Arbeidsmåter: Debatter, presentasjoner, intervjuer, kildekritikk, gruppearbeid, muntlig prøve
2FFA
Skrive om sin egen utplassering og knytte det til kulturbegrepet. Hvordan har fiskeriene endret seg over tid. Samarbeid med Nordkappmuseet Debattinnlegg gruppearbeid.Test deg selv og andre oppgaver. leveres å fronter |
Del 2
Kap.
6-10
|
•Gjøre rede for hvordan
man selv kan være med i og påvirke det
politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne
gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet
•Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
•Gjøre rede for styreforma og de viktigste politiske styringsorganer i Norge og drøfte flertalls demokratiet i
forhold til urfolk og minoriteter
•Identifisere grunnleggende
forskjeller mellom de politiske
partiene i Norge, og argumentere fra ulike politiske ståsteder
•Gjøre rede for sentrale kjennetegn
ved norsk økonomisk politikk
•Diskutere hovedprinsippene
for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor
|
Påvirke det politiske systemet
Demokrati
Politiske partier i Norge
velferdsstaten
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
2FFA
Innleveringsoppgave: På hvilken måte er fiskeriene med på å forme min identitet Muntlig prøve. Hva menes med eldrebølgen og hvilke utfordringer vil velferdsstaten få i fremtiden? Innlveringsoppgave |
Del 3
Kap
11-15
|
•Definere begrepet
levestandard og livskvalitet, gjøre rede for årsaker til at
levestandarden i Norge har økt og diskutere om økningen har ført til bedre
livskvalitet
•Bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og
diskutere muligheter og utfordringer
på arbeidsmarkedet i dag
•Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som
kjennetegner et godt arbeidsmiljø
•Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
•Gjøre rede for
organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som
bestemmer lønn og arbeidsvilkår
|
Arbeids- og næringsliv
Levestandard og livskvalitet
Arbeidsmiljø
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
Arbeidsmåter og vurdering. Personlig budsjett og økonomi.
2 FFA Hva er sammenhengen mellom levestandard og livskvalitet. Hvilken betydning har arbeid for deg. Innlevering på fronter Muntlig/ skriftlig prøve |
Del 4
Kap
16-19
|
•Definere begrepet makt og gi
eksempler på hvordan makt blir brukt i
verdssamfunnet
•Forklare begrepet globalisering
og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
•Gi eksempler på
internasjonalt samarbeid
•Gjøre rede for FNs arbeid med
fred og menneskerettigheter og
forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
•Gjøre rede
for årsaker til at noen land er fattige og noen rike og drøfte
tiltak for å redusere fattigdommen i
verden
•Gjøre rede for hva som kjennetegner
internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
•Diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig
utvikling
|
Internasjonale forhold
globalisering
Internasjonalt arbeid
Fattigdom
Bærekraftig utvikling
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
2FFA
Vurdering/arbeidsmåter
Muntlig prøve og fremlegg
2FFA Yrkesretting/seinot |
Rep.
|
Del 1-4
|
Oppsummering/
fremlegg, eksamenstrening
Mai-juni
|
Utforskeren. Dette kompetansemålet inngår i alle hoveddelene
- Formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive ein drøftende tekst ved å bruke fagbegrep, variert kildebruk og kildehenvisninger
- Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep
- Bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
- Bruke sammanfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte ei samfunnsfaglig problemstilling
- Drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforum og vurdere egne forståelser i lys av andre sine innlegg
1.
Termin
|
Kompetansemål
|
Hovedområder
|
Vurdering/arbeidsmåter
|
Del 1
Kap.
1-3
|
•Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å
undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
•Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og
diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
•Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer
Undring -Hvem var de første menneskene som kom til Magerøya for nesten 10.000 år siden? -Hvor kom de fra? Hvorfor bosatte de seg her? -Hvor kunne de ta veien på vinterstid? -Hva levde de første menneskene av? -Hva lagde klær og redskaper av? Utforske -Hvordan tror du hverdagen kunne se ut for de første menneskene som bosatte seg langs Finnmarkskysten? |
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller, skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området. Danner grunnlag for
halvårsvurderingen i faget.
Arbeidsmåter: 2FFA Muntlig og skriftlig dialogarbeid. Yrkesretting. Samarbeid med Nordkappmuseet. Grunnlaget for bosetting. Dialog og oppgaver. Vurdering innlevering: Definere sentrale begreper knyttet til samfunnsfag. |
|
Kap.
4-5
|
•Definere begrepet kultur og gi eksempler på at kultur varierer fra sted til sted og
endrer seg over tid
•Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva
det vil si å være urfolk
•Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og
drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
•Forklare hvorfor fordommer
oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides
•Gi eksempler på hvordan
religion og etnisk variasjon påvirker samfunn og kultur
Urfolks rettigheter. OD-arbeid |
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
Arbeidsmåter: Debatter, presentasjoner, intervjuer, kildekritikk, gruppearbeid Vurdering: Skrive om sin egen utplassering og knytte det til kulturbegrepet. Hvordan har fiskeriene endret seg over tid og hvilke konsekvenser har det hatt for bærekraftig utvikling? |
|
Del 2
Kap.
6-10
|
•Gjøre rede for hvordan
man selv kan være med i og påvirke det
politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne
gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet
•Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
•Gjøre rede for styreforma og de viktigste politiske styringsorganer i Norge og drøfte flertalls demokratiet i
forhold til urfolk og minoriteter
•Identifisere grunnleggende
forskjeller mellom de politiske
partiene i Norge, og argumentere fra ulike politiske ståsteder
•Gjøre rede for sentrale kjennetegn
ved norsk økonomisk politikk
•Diskutere hovedprinsippene
for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor
|
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
Vi ser dokumentarfilmen: Fra torskefiske til torskefusk. Arbeidsmåter: gruppearbeid, debatt sammen med lærere og ledelse, presentasjoner.
Hvordan kan du være med på å påvirke samfunnsdebatten i fiskerispørsmål?
|
Del 3
Kap
11-15
|
•Definere begrepet
levestandard og livskvalitet, gjøre rede for årsaker til at
levestandarden i Norge har økt og diskutere om økningen har ført til bedre
livskvalitet
•Bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og
diskutere muligheter og utfordringer
på arbeidsmarkedet i dag
•Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som
kjennetegner et godt arbeidsmiljø
•Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
•Gjøre rede for
organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som
bestemmer lønn og arbeidsvilkår
|
Arbeids- og næringsliv
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
|
Del 4 Kap
16-19
|
•Definere begrepet makt og gi
eksempler på hvordan makt blir brukt i
verdssamfunnet
•Forklare begrepet globalisering
og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
•Gi eksempler på
internasjonalt samarbeid
•Gjøre rede for FNs arbeid med
fred og menneskerettigheter og
forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
•Gjøre rede
for årsaker til at noen land er fattige og noen rike og drøfte
tiltak for å redusere fattigdommen i
verden
•Gjøre rede for hva som kjennetegner
internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
•Diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig
utvikling
|
Internasjonale forhold
|
Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.
Vurdering
Muntlig prøve 11.mai |
Rep.
|
Del 1-4
|
Oppsummering/
fremlegg, eksamenstrening
Mai-juni |
Utforskeren. Dette kompetansemålet inngår i alle hoveddelene
- Formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive ein drøftende tekst ved å bruke fagbegrep, variert kildebruk og kildehenvisninger
- Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep
- Bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
- Bruke sammanfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte ei samfunnsfaglig problemstilling
- Drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforum og vurdere egne forståelser i lys av andre sine innlegg
2.Arbeidsmåter
Læreboka
i Samfunnsfag "Fokus" danner grunnlaget for årsplanen i faget.
Læreverket bygger på læreplanmålene i faget. Læreboka er delt opp i 4 deler.
Samfunnsfag er et 3- timers muntlig fag.
Elevene kan bli trekt opp i muntlig eksamen våren 2016. Hvert kapittel i
samfunnsfagboka omhandler et tema som er relatert til de nasjonale
læreplanmålene. Elevene skal lære å drøfte aktuelle temaer i grupper og i
klassen med relevant terminologi. Hver uke skal elevene jobbe
individuelt eller i små og større
grupper med oppgaver som etter avtale
legges i innleveringsmappa på fronter. I oppgavene skal elevene vise at de kan bruke relevant terminologi, og de skal
vise forståelse for meningsinnholdet i begrepene. Det skal leveres en
større drøftingsoppgave i 1.termin som dekker læreplanmålene i "utforskeren".
3. Vurdering i 1. termin og 2.termin
Arbeidskrav: Innlevering på fronter hver uke. Noen oppgaver
vil kun bli vurdert som godkjent. Det er oppgaver hvor det ikke forventes stor grad av
selvstendighet slik som drøfting, men som er beskrivende. Hvis det er krav om at
eleven skal bruke egne eksempler og anvender drøfting og utforsking, vil oppgaven bli
vurdert med tallkarakter. Eleven skal få en begrunnelse for sin karakter og en
muntlig eller skriftlig tilbakemelding på hva kreves for å oppnå en høyere
karakter.
Muntlig aktivitet og vurdering. I diskusjoner hvor målet er
å bruke relevante samfunnsfaglige uttrykk, vil elevens måloppnåelse bli
vektlagt når terminkarakteren settes.
Vurdering: Det er vurderingskriteriene som legges
til grunn for fastsetting av terminkarakter og standpunkt. Grunnlag: Innleveringer, muntlig drøftig av problemstillinger, skriftlige
og muntlige prøver.
4. Muntlig eksamen
Faglærer skal være tilgjengelig og hjelpe eleven til å forstå sammenhenger og helhet mellom fagområdene.
Forberedelsestid : Kandidaten trekker et tema/ problemstilling 24 timer før eksamen og lager en presentasjon som er koblet til minst 2 kompetansemål. Tema/problemstilling kan eleven formulere selv eller sammen med faglærer. Valg av problemstilling må være meldt til faglærer og godkjennes. Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamen: Eleven bruker inntil 10 min på presentasjon. Tema/problemstilling skal danne utgangspunkt for eksamenssamtalen som varer i ca 20 min. Kandidaten skal også prøves i andre relevante deler av læreplanen enn det som kan knyttes direkte til tema/problemstillingen.
Det er viktig at kandidaten får vist kompetansen sin i så stor del av læreplanen som mulig. Utspørringen har som formål å avdekke elevens kompetanse. Hovedområdene i kompetansemålene er: Individ og samfunn, arbeids- og næringsliv, politikk og demokrati kultur, internasjonale forhold.
Tillatte hjelpemidler under eksamen: Elevens egne notater. Eksamenssamtalen varer i maks 30 minutter.
Karakteren 5-6
Eleven har veldig til særdeles god oversikt over
fagområdene, hver for seg og i sammenheng. Eleven behersker både bredde og
dybde i faget, og viser på en selvstendig og kreativt måte hvordan de ulike
fagområdene henger sammen. Eleven bruker relevant terminologi aktivt i
diskusjonen, og viser svært god forståelse for meningsinnholdet i begrepene.
Karakteren 3-4
Eleven har god oversikt over de ulike fagområdene, og
kjenner til de viktigste fagbegrepene og kan illustrere dette med eksempler.
Eleven klarer å se en del sammenhenger mellom de ulike fagområdene
Karakteren 2
Eleven har en viss kunnskap om de viktigste områdene i
faget. Eleven har en viss oversikt over fagterminologien og kan til en viss
grad koble eksempler til fagterminologiene.5.Lokal tilpasset undervisningen
Nasjonale merkedager som kan knyttes opp mot læreplanmålene:
24.oktober- FN-dagen (skolen er blitt FN-skole).
- Definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet
- Forklare begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
- Gi eksempler på internasjonalt samarbeid
6. februar. Samefolkets dag.Urfolk. ILO-konvensjonen 169. Nasjonale minoriteter i Finnmark
- Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
- Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
- Gjøre rede for FNs arbeid med fred og menneskerettigheter og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
- Drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
8.mars-kvinnedagen. Lokal markering. På tvers av fag
- Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
- Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
- Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer
1. mai-arbeidernes internasjonale dag.
- Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
- Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
- Gjøre rede for organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
8.mai- frigjøringsdagen. Markering ved bautaen ved Honningsvåg kirke. Klassen.
- Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskeretter
17.mai- I 2014 feires det over hele landet at Norge fikk egen grunnlov for 200 år siden.
- Definere begrepet kultur og gi eksempler på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
- Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
- Gjøre rede for styreforma og de viktigste politiske styringsorganer i Norge og drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
-
Lokale kilder: Nordkappmuseet, Honningsvåg kirke, Bautaen,politiet, tidsvitner, kommunestyret.Sametinget i Karasjok, foreldre,politikere