Terminplan-Kompetansemål-Muntlig eksamen

Denne siden inneholder:
1. Terminplan/kompetansemål
2. Arbeidsmåter
3. Vurdering 1. termin/2. termin
4. Muntlig eksamen/organisering/ vurderingskriterier
5. Lokal tilpasset undervisning

https://www.udir.no/standpunktvurdering Skoleåret 2019-2020 2FFA


1.og 2
Termin
Kompetansemål
Hovedområder
Vurdering/arbeidsmåter
Del 1
Kap.
1-4


•Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
•Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
•Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer

Individ og samfunn

Samfunn

Norsk mangfold





Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller, skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området. Danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.

2FFA
Arbeidsmåter 
Muntlig og skriftlig dialogarbeid. Yrkesretting.


-Hvilke sosiale fellesskap er du en del av?
Levering i fronter.
-Test deg selv
-Problemstilling. Skriveoppgave


Kap.
4-5

•Definere begrepet kultur og gi eksempler  på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
•Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
•Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
•Forklare hvorfor  fordommer oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides
•Gi  eksempler på hvordan religion og etnisk variasjon påvirker samfunn og kultur

Urfolks rettigheter. 

Kultur kulturforskjeller

Minoriteter

Urfolk







Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.

Arbeidsmåter: Debatter, presentasjoner, intervjuer,  kildekritikk, gruppearbeid, muntlig prøve

2FFA
Skrive om sin egen utplassering og knytte det til kulturbegrepet. Hvordan har fiskeriene endret seg over tid. Samarbeid med Nordkappmuseet


Debattinnlegg gruppearbeid.Test deg selv og andre oppgaver. leveres å fronter





Del 2

Kap.
6-10


•Gjøre  rede for hvordan man  selv kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet
•Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
•Gjøre rede for styreforma og de viktigste  politiske styringsorganer  i Norge og drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
•Identifisere grunnleggende   forskjeller  mellom de politiske partiene i Norge, og argumentere fra ulike politiske ståsteder
•Gjøre rede for sentrale kjennetegn  ved norsk økonomisk politikk
•Diskutere hovedprinsippene  for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor



Påvirke det politiske systemet

Demokrati

Politiske partier i Norge

velferdsstaten




Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.


2FFA
Innleveringsoppgave:
På hvilken måte er fiskeriene med på å forme min identitet


Muntlig prøve. Hva menes med eldrebølgen og hvilke utfordringer vil velferdsstaten få i fremtiden? Innlveringsoppgave







Del 3

Kap
11-15

•Definere begrepet  levestandard og livskvalitet, gjøre rede for årsaker til at levestandarden i Norge har økt og diskutere om økningen har ført til bedre livskvalitet
•Bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og diskutere muligheter  og utfordringer på arbeidsmarkedet  i dag
•Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner  et godt arbeidsmiljø
•Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
•Gjøre rede  for organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
Arbeids- og næringsliv

Levestandard og livskvalitet

Arbeidsmiljø




Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.


Arbeidsmåter og vurdering. Personlig budsjett og økonomi.

2 FFA
Hva er sammenhengen mellom levestandard og livskvalitet. Hvilken betydning har arbeid for deg. Innlevering på fronter

Muntlig/ skriftlig prøve  

Del 4

Kap
16-19
•Definere begrepet  makt og gi eksempler  på hvordan makt blir brukt i verdssamfunnet
•Forklare begrepet  globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
•Gi eksempler  på internasjonalt samarbeid
•Gjøre rede for  FNs arbeid med fred og menneskerettigheter  og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
•Gjøre rede
 for årsaker til at noen  land er fattige og noen rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdommen  i verden
•Gjøre rede for hva som kjennetegner  internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
•Diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig utvikling
Internasjonale forhold

globalisering

Internasjonalt arbeid

Fattigdom

Bærekraftig utvikling



Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.


2FFA
Vurdering/arbeidsmåter
Muntlig prøve og fremlegg

2FFA Yrkesretting/seinot


Rep.



Del 1-4
Oppsummering/
fremlegg, eksamenstrening
Mai-juni

Utforskeren. Dette kompetansemålet  inngår i alle hoveddelene

  • Formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive ein drøftende tekst ved å bruke fagbegrep, variert kildebruk og kildehenvisninger
  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep
  • Bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
  • Bruke sammanfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte ei samfunnsfaglig problemstilling
  • Drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforum og vurdere egne forståelser i lys av andre sine innlegg
Skoleåret 2017-2018

1.
Termin
Kompetansemål
Hovedområder
Vurdering/arbeidsmåter
Del 1
Kap.
1-3


•Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
•Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
•Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer

Undring
-Hvem var de første menneskene som kom til Magerøya for nesten 10.000 år siden?
-Hvor kom de fra? Hvorfor bosatte de seg her?
-Hvor kunne de ta veien på vinterstid?
 -Hva levde de første menneskene av?
-Hva lagde klær og redskaper av?
Utforske
-Hvordan tror du  hverdagen  kunne se ut for de første menneskene som bosatte seg langs Finnmarkskysten?



-Samhold, regler, sosiale normer, kjønnsroller, og arbeidsfordeling


Individ og samfunn





Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller, skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området. Danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.

Arbeidsmåter: 2FFA
Muntlig og skriftlig dialogarbeid. Yrkesretting.
Samarbeid med Nordkappmuseet. Grunnlaget for bosetting. Dialog og oppgaver.

Vurdering
innlevering: Definere sentrale begreper knyttet til samfunnsfag. 

Kap.
4-5

•Definere begrepet kultur og gi eksempler  på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
•Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
•Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
•Forklare hvorfor  fordommer oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides
•Gi  eksempler på hvordan religion og etnisk variasjon påvirker samfunn og kultur

Urfolks rettigheter. OD-arbeid
Kultur








Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.

Arbeidsmåter: Debatter, presentasjoner, intervjuer,  kildekritikk, gruppearbeid

Vurdering: Skrive om sin egen utplassering og knytte det til kulturbegrepet. Hvordan har fiskeriene endret seg over tid og hvilke konsekvenser har det hatt for bærekraftig utvikling?





Del 2

Kap.
6-10


•Gjøre  rede for hvordan man  selv kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet
•Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
•Gjøre rede for styreforma og de viktigste  politiske styringsorganer  i Norge og drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
•Identifisere grunnleggende   forskjeller  mellom de politiske partiene i Norge, og argumentere fra ulike politiske ståsteder
•Gjøre rede for sentrale kjennetegn  ved norsk økonomisk politikk
•Diskutere hovedprinsippene  for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor


Politikk og demokrati


     Fiskeripolitikk
       Utfordringer og muligheter



















Nordkappmuseet.
Utvikling av velferdsstaten. Fra Fiskarbonde til heltidfisker

Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.

Vi ser dokumentarfilmen: Fra torskefiske til torskefusk.

Arbeidsmåter: gruppearbeid, debatt sammen med lærere og ledelse, presentasjoner.

Hvordan kan du være med på å påvirke samfunnsdebatten i fiskerispørsmål?





Del 3
Kap
11-15

•Definere begrepet  levestandard og livskvalitet, gjøre rede for årsaker til at levestandarden i Norge har økt og diskutere om økningen har ført til bedre livskvalitet
•Bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og diskutere muligheter  og utfordringer på arbeidsmarkedet  i dag
•Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner  et godt arbeidsmiljø
•Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
•Gjøre rede  for organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
Arbeids- og næringsliv


Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.


Arbeidsmåter og vurdering avtales med elevene. Elevmedvirkning



Del 4
Kap
 16-19
•Definere begrepet  makt og gi eksempler  på hvordan makt blir brukt i verdssamfunnet
•Forklare begrepet  globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
•Gi eksempler  på internasjonalt samarbeid
•Gjøre rede for  FNs arbeid med fred og menneskerettigheter  og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
•Gjøre rede
 for årsaker til at noen  land er fattige og noen rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdommen  i verden
•Gjøre rede for hva som kjennetegner  internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
•Diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig utvikling
Internasjonale forhold

Drøfte, forklare og gjøre rede for samfunnsfaglige problemstiller skriftlig  og muntlig som er knyttet til dette området danner grunnlag for halvårsvurderingen i faget.


Vurdering
Muntlig prøve

11.mai
Rep.



Del 1-4
Oppsummering/
fremlegg, eksamenstrening
Mai-juni

Utforskeren. Dette kompetansemålet  inngår i alle hoveddelene

  • Formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive ein drøftende tekst ved å bruke fagbegrep, variert kildebruk og kildehenvisninger
  • Utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep
  • Bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene
  • Bruke sammanfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte ei samfunnsfaglig problemstilling
  • Drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforum og vurdere egne forståelser i lys av andre sine innlegg


2.Arbeidsmåter
Læreboka i Samfunnsfag "Fokus" danner grunnlaget for årsplanen i faget. Læreverket bygger på læreplanmålene i faget. Læreboka er delt opp i 4 deler. Samfunnsfag er et 3- timers  muntlig fag. Elevene kan bli trekt opp i muntlig eksamen våren 2016. Hvert kapittel i samfunnsfagboka omhandler et tema som er relatert til de nasjonale læreplanmålene. Elevene skal lære å drøfte aktuelle temaer i grupper og i klassen med relevant terminologi. Hver uke skal elevene jobbe individuelt eller  i små og større grupper med oppgaver som etter avtale  legges i innleveringsmappa på fronter. I oppgavene skal  elevene vise at de kan  bruke relevant terminologi,  og de skal  vise forståelse for meningsinnholdet i begrepene. Det skal leveres en større drøftingsoppgave i 1.termin som dekker læreplanmålene i "utforskeren".

3. Vurdering i 1. termin og 2.termin

Arbeidskrav: Innlevering på fronter hver uke. Noen oppgaver vil kun bli vurdert som godkjent. Det er oppgaver  hvor det ikke forventes stor grad av selvstendighet slik som drøfting, men som er beskrivende. Hvis det  er krav om at eleven skal bruke egne eksempler og anvender drøfting og utforsking, vil oppgaven bli vurdert med tallkarakter. Eleven skal få en begrunnelse for sin karakter og en muntlig eller skriftlig tilbakemelding på hva kreves for å oppnå en høyere karakter.

Muntlig aktivitet og vurdering. I diskusjoner hvor målet er å bruke relevante samfunnsfaglige uttrykk, vil elevens måloppnåelse bli vektlagt når terminkarakteren settes.

Vurdering: Det er vurderingskriteriene som legges til grunn for fastsetting av terminkarakter og standpunkt. Grunnlag:  Innleveringer, muntlig drøftig av problemstillinger, skriftlige og muntlige prøver.

4. Muntlig eksamen

Individuell eksaminering. Kandidatene skal bruke de første 48 timene etter offentliggjøring av trekket til å forberede seg i alle  delene av hele læreplanen.
Faglærer skal være tilgjengelig og hjelpe eleven til å forstå sammenhenger og helhet mellom fagområdene.
Forberedelsestid : Kandidaten trekker et tema/ problemstilling 24 timer før eksamen og lager en presentasjon som er koblet til minst 2 kompetansemål. Tema/problemstilling kan eleven formulere selv eller sammen med faglærer. Valg av problemstilling må være meldt til faglærer og godkjennes. Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamen: Eleven bruker inntil 10 min på presentasjon. Tema/problemstilling skal danne utgangspunkt for eksamenssamtalen som varer i ca 20 min. Kandidaten skal også prøves i andre relevante deler av læreplanen enn det som kan knyttes direkte til tema/problemstillingen.
Det er viktig at kandidaten får vist kompetansen sin i så stor del av læreplanen som mulig. Utspørringen har som formål å avdekke elevens kompetanse. Hovedområdene i kompetansemålene er: Individ og samfunn, arbeids- og næringsliv, politikk og demokrati kultur, internasjonale forhold.
Tillatte hjelpemidler under eksamen: Elevens egne notater. Eksamenssamtalen varer i maks 30 minutter.

Vurderingskriterier

Karakteren 5-6
Eleven har veldig til særdeles god oversikt over fagområdene, hver for seg og i sammenheng. Eleven behersker både bredde og dybde i faget, og viser på en selvstendig og kreativt måte hvordan de ulike fagområdene henger sammen. Eleven bruker relevant terminologi aktivt i diskusjonen, og viser svært god forståelse for meningsinnholdet i begrepene.
Karakteren 3-4
Eleven har god oversikt over de ulike fagområdene, og kjenner til de viktigste fagbegrepene og kan illustrere dette med eksempler. Eleven klarer å se en del sammenhenger mellom de ulike fagområdene
Karakteren 2
Eleven har en viss kunnskap om de viktigste områdene i faget. Eleven har en viss oversikt over fagterminologien og kan til en viss grad koble eksempler til fagterminologiene.



5.Lokal tilpasset undervisningen
Nasjonale merkedager som kan knyttes opp mot læreplanmålene:

24.oktober- FN-dagen (skolen er blitt FN-skole).
  •   Definere begrepet  makt og gi eksempler  på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet
  •  Forklare begrepet  globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering  
  •   Gi eksempler  på internasjonalt samarbeid



6. februar. Samefolkets dag.Urfolk. ILO-konvensjonen 169. Nasjonale minoriteter i Finnmark
  • Presentere hovedtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
  • Beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i Norge og drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
  • Gjøre rede for  FNs arbeid med fred og menneskerettigheter  og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
  •  Drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter




8.mars-kvinnedagen. Lokal markering. På tvers av fag
  • Definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke de til å undersøke trekk ved sosialisering av ungdom i Norge
  • Forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
  • Gjøre rede for endringer i familie- og samlivsformer



 1. mai-arbeidernes internasjonale dag.
  • Reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner  et godt arbeidsmiljø
  • Diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
  • Gjøre rede  for organisasjonene sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår



8.mai- frigjøringsdagen. Markering ved bautaen ved Honningsvåg kirke. Klassen.
  • Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskeretter


17.mai- I 2014 feires det over hele landet at Norge fikk egen grunnlov for 200 år siden.       
  • Definere begrepet kultur og gi eksempler  på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • Diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
  • Gjøre rede for styreforma og de viktigste  politiske styringsorganer  i Norge og drøfte flertalls demokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
    Lokale kilder: Nordkappmuseet, Honningsvåg kirke, Bautaen,politiet, tidsvitner, kommunestyret.Sametinget i Karasjok, foreldre,politikere