2018
1AAA (LOSA og hovedskolen ) lager en videoreportasje fra Nordvågen-fjæra for å avdekke miljøkriminalitet
-----------------------------
Tverrfaglig forskningsprosjekt i samfunnsfag og geografi
1AAA (LOSA og hovedskolen ) lager en videoreportasje fra Nordvågen-fjæra for å avdekke miljøkriminalitet
-----------------------------
Tverrfaglig forskningsprosjekt i samfunnsfag og geografi
1AAA, våren 2017
Evaluering og
refleksjon

Sorter det søppelet du sjøl lage,
sånn at det ikke ende opp i din egen mage
KAHOOT- KILDESORTERING
Maria og Karianne informerer politikere i kommunen
Ida og Eilen mener vi må bli bedre på kildesortering
1. «Skaff deg innflytelse»
De
siste ukene har vi jobbet med kapittelet ‘’ Skaff deg innflytelse’’ i
samfunnsfag og nettopp det har vi i 1AAA gjort et forsøk på å skaffe. I februar
i år oppsto det interesse for en nyhetssak om en hval i havet med masse
plastikkposer/søppel i magen. Vi diskuterte dette høyt i klassen, og endte opp
med et viktig spørsmål. Hvorfor sorterer ikke Nordkapp videregående skole sitt søppel?
Vi bestemte oss for at det ville vi undersøke nærmere.
-Hele klassen bidro
enormt og alle i et felleskap gjorde en god innsats, det måtte til hvis vi
skulle skaffe oss innflytelse.
Vi gikk
opp i kantina og spurte de som jobber på kjøkkenet om hva de mener om temaet
kildesortering. Der fikk vi et klart svar; de ville kildesortere. Etter hvert
undersøkte vi litt rundt og fant ut av Honningsvåg skole sorter søppel, men
ikke videregående? Klassen ble mer interessert, og fikk et større ønske om å
sortere søppel. Vi diskuterte hvordan vi skulle gå fram, og vi ble enige om at
vi trengte et bilde, et slagord og en video, faktaopplysninger og en
spørreundersøkelse. Vi ville skape oss innflytelse og påvirke skolen til å
begynne med kildesortering.
-Denne perioden har
vært lærerik med tanke på hvordan kildesortering har en innvirkning, og hvordan
forsøpling og plastikk påvirker planeten vår. Det har motivert meg og fått meg
til å innse hensikten med kildesortering og hvor viktig det er. Vi hjelper
framtidige generasjoner ved å kildesortere nå, og det er virkelig små tak som
skal til for at våre barn, og deres barn, skal få en bedre framtid. Jeg er
overrasket over hvor mye søppel og plastikk som faktisk flyter rundt i havet
over hele verden. Og jeg er overrasket over de store skadene som plastikk
faktisk kan gjøre, og hvor mye dyr og miljøet blir påvirket av det.
2.
Fordeling
av ansvar- innsamling av fakta
Vi delte
klassen inn i grupper som hadde forskjellige ansvar. I den prosessen var det
flere som meldte seg frivillig til å være på gruppen som stod for å samle inn
fakta om konsekvensene ved å ikke kildesortere. Der lagde vi flere punkter med
globale konsekvenser og konsekvenser som går på hvert enkelt menneske.
-Til dette måtte vi lese mye på nett og
studere hva som skjer med både næringskjeden i havet og på land, og vi ble alle
ganske sjokkerte over hvor store konsekvensene kan bli dersom man lar
forsøplingen fortsette.
-Jeg
lært at hver eneste søppelbit jeg kaster kan påvirke jorda på godt og vondt.
Dersom jeg kildesorterer kan for eksempel plastposer brukes om igjen, slik at
man slipper å bruke mer olje på å lage plast. Men dersom jeg ikke kildesorterer
kan søppelet havne på store dynger, der noe sklir ut i havet mens noe blir tatt
av vinden.
-Dersom
søppelet havner i havet får dette store konsekvenser. Småfisk spiser
plastikken, som fører til at større organismer som spiser masse småfisk får i
seg masse søppel. Dette kan føre til at en art forsvinner, ettersom de dør av
søppelforgiftning i magen. Flere dyr på land og i vann er funnet med søppel i
magen, noe som har ført til at de har dødd tidligere enn de skulle eller rett
og slett har blitt kvalt.
3.
Fordeling
av ansvar- innhente informasjon og skaffe seg innflytelse
Vi hadde
andre grupper som ringte til avfallsselskaper, miljøorganisasjoner og
fylkesmannen, skrev brev til elevrådet og ledelsen, andre lagde en film og noen
lagde en spørreundersøkelse som vi har gjennomført i klassene. I geografitimene
tok vi alle initiativ til å lage en kahoot
som har blitt presentert i klassene på skolen. Den besto av spørsmål som skulle
gi oss informasjon om hva forskjellige klasser vet om kildesortering og hvor
mange som ønsker at skolen skal kildesortere. Hensikten med kahooten var å se
hvor mye elevene kunne om kildesortering, og i tillegg la faktaene være en
tankevekker.
-I dette prosjektet har jeg lært utrolig
mye om hvilke utfordringer vi står ovenfor når det gjelder forsøpling og masseproduksjon
(sløsing av ressurser), spesielt med de massive plastutfordringene i havet. Jeg
har lært at hvis vi ikke gjør noe nå med plasten i havet, og ikke senker
forbruket med plast, er framtiden i stor fare.
Vi
lagde en kortfilm om kildesortering, som spilles av på skjermen i yttergangen
på skolen. Vi filmet noen i klassen og prøvde å demonstrere hvordan
søppelsortering foregår på denne skolen per dags dato. Senere i filmen
forklarte vi at dette er feil måte å kaste søppel på, og konsekvensene med det.
Både lærere og elever er fornøyd med filmen, og det er vi også.
-Jeg tror at vi har
påvirket i størst grad ved å gå rundt i klassene å snakke, men at videoen i
gangen også har skapt oppmerksomhet. Med dette prosjektet har målet vært å skape engasjement rundt det å
«redde verden». Vi har hatt et prosjekt der vi har engasjert hverandre og vi
har lært av hverandre. Det var morsomt å se hvordan vi engasjerte hverandre, og
hvordan vi skulle prøve å få engasjert de andre, slik som videoen, bildet og
slagordet. Kahooten og PowerPointen var også et hjelpemiddel til å få fram
engasjementet.
Vi ble
litt overasket over hvordan rektor så på saken i starten da vi snakket med
henne. Hun virket interessert, men hun hadde ikke tenkt på dette tidligere. Hun
tror det vil ha store kostnader å starte med kildesortering på skolen, men har
ikke sjekket det ut.
-Jeg har også lært mye om hvordan
kildesortering fungerer, at det finnes forskjellige aktører og at kommunen sine
etater bruker en annen aktør enn husholdninger i denne kommunen.
4.
Informasjon
til klassene, lærerne og ledelsen ved skolen
Vi
fant også ut at å ha foredrag foran alle klassene ville være en god ide. Andre
i klassen lagde en PowerPoint, og vi ble delt i grupper og sendt ut til
klassene for å informere. På forhånd hadde vi avtalt med lærerne, slik at de
visst at vi kom. Tre av oss dro til en av klassene på maritime fag. Her hadde
vi foredraget samt en kahoot og en spørreundersøkelse. I klasserommet funket
ikke prosjektoren, men vi gjorde så godt vi kunne, og samlet hele klassen i en
halvsirkel. Klassen så ikke ut til å bry seg så mye, men da det kom til
spørreundersøkelsen kom det fram at halvparten brydde seg om søppelsortering,
mens resterende var villig til å sortere på skolen også. Det overrasket oss
egentlig at halve (!) klassen ikke ville sortere, spesielt fordi under
foredraget var vi konkrete på at søppel påvirker deres framtidige arbeidsplass.
-Jeg vil si at jeg har
klart å skaffe meg innflytelse og innflytelse på andre ved hjelp av dette
prosjektet. Vi har gått ganske mye i detalj å lært mye om kildesortering og
dens konsekvenser. Vi har vært rundt i de forskjellige klassene på Nordkapp vgs
og hatt foredrag om akkurat dette og vi har fått masse positive
tilbakemeldinger angående at elevene på Nordkapp vgs vil være med på å
kildesortere både hjemme og på skolen.
Det
var ikke bare klassene som vi informerte. Vi bestemte oss også for å gå i lag
og informere ledelsen om de store utfordringene vi står ovenfor spesielt med
tanke på plasten i havet, og hvorfor vi trenger kildesortering på skolen.
-Jeg syns at vi har
klart å skaffe oss innflytelse og klart og fått andre til å se hvor viktig det
er med kildesortering. Vi har klart å skaffe oss innflytelse med å gå til
ledelsen og presentere vår sak. Det som jeg var litt imot i begynnelsen var jo
å gå fra klasse til klasse for å holde et foredrag. Men i bunn og grunn syns
jeg faktisk det var det beste vi gjorde. Foredragene var en de mest lærerike
prosessene vi gikk gjennom og beste metoden for å skaffe oss innflytelse på.
Responsen
fra ledelsen var svært bra og de stilte seg positive til prosjektet. De ønsket
svært gjerne og få kildesortering på skolen så snart som mulig, og hadde
allerede undersøkt ulike muligheter til kildesorteringen. De var takknemlige
for at klassen hadde tatt initiativ til kildesortering på skolen, så det vil
bli lettere for alle når kildesorteringen eventuelt kommer. Senere ble det bestemt
at vi skulle holde samme foredraget for alle lærerne på skolen i et fellesmøte,
noe som gikk veldig bra. Vi har også vært i formannskapet og informert om
betydningen av kildesortering i hele kommunen.
-Jeg tror absolutt at
jeg har klart å skaffe meg innflytelse. Det å se hvor mange overraskede uttrykk
som kom frem når vi informerte om dette problemet, viste bare enda en gang hvor
viktig det er å informere og gjøre folk oppmerksomme på et utrolig viktig,
seriøst og også farlig problem. Tilbakemeldingene etterpå har også vært med på
å forsteke det inntrykket jeg fikk da og det har også forhåpentligvis hatt noe
med den utviklingen som har skjedd.
-Dette prosjektet og fremleggene har
hjulpet meg å utvikle meg som person. Det å holde fremlegg for så mange
innflytelsesrike mennesker har gjort at jeg har fått mer tro på meg selv og hva
jeg kan oppnå. I dag føler jeg at i fremtidige fremlegg og prosjekter at jeg
kan bidra mer enn jeg har gjort til nå.
-Det er viktig å vise engasjement ved en
fremføring. Da er man troverdig og man får fram budskapet man vil formidle.
5. Dette har vi lært og erfart gjennom
prosjektet
-Under dette prosjektet
har jeg lært mye om kildesortering, konsekvensene av å ikke gjøre det, og
fordelene med det. Jeg har også lært mye av andre medelever på grunn av
diskusjonene vi har hatt høyt i klassen. Jeg har vært overrasket over
engasjementet i klassen, noe vi vanligvis ikke setter så mye i fokus. Noe som
også har overrasket meg er alle de positive tilbakemeldingene vi har fått.
-Jeg har klart å skaffe
meg innflytelse ved å sette meg inn i temaet og informert andre om det jeg vet.
Jeg har påvirket andre ved å informere om hvorfor kildesortering er viktig og
hvorfor skolen bør kildesortere. Jeg har klart å påvirke andre ved å fortelle
om klassens mening og formål, og forhåpentligvis påvirket elevene til å tenke
over det vi har informert om.
-Dette prosjektet var
et positivt og engasjerende prosjekt som jeg tror flere satt pris på. Klassen
virker engasjert og reflektert. Prosjektet fikk meg til å innse hvor viktig det
er å kildesortere og å ikke forsøple, og dette tror jeg flere også er enig i. I
tillegg, som nevnt ovenfor virker de andre klassene engasjerte, noe som får oss
i 1-AAA til å føle at prosjektet lykkes, og at vi har klart å nådd fram til
andre. Prosjektet har forhåpentligvis satt i gang prosessen om å starte å
kildesortere, noe som var hele prosjektets hensikt. Kildesortering er viktig,
og er noe man bør ta på alvor.
-I starten av dette
prosjektet hadde ikke jeg så veldig store forventninger til alt dette, og tok
kanskje litt avstand, noe som jeg i etter tid synes var veldig dumt av meg. Men
som tiden gikk så innså jeg at dette var et veldig bra prosjekt som faktisk
kunne gjøre en forskjell. I alle fall så har jeg blitt mye mer miljøbevisst og
gjennom dette prosjektet har jeg lært en hel del om forsøpling og ikke minst om
hvilke konsekvenser forsøpling har. Det å påvirke andre slik at de også blir
miljøbevisst er noe som jeg synes er veldig bra. Hvis vi klarer å få innført
kildesortering ved Nordkapp videregående skole, så er jo det strålende.
-Jeg selv har fått
øyene opp og ser virkelig hva som skjer med verden om vi ikke skjerper oss.
-Jeg personlig synes
dette prosjektet har vært veldig lærerikt og tankevekkende for både meg selv og
flere. Vi har lært mye om konsekvensene ved å ikke kildesortere, og hva vi som
mennesker kan gjøre for å minimere forsøplingen. Men vi har også ikke minst
lært oss hvordan å skaffe innflytelse, hvordan komme fram og skape endring i et
samfunn. Derfor føler jeg at uavhengig om prosjektet lykkes eller ikke, har vi
alle i hvert fall kommet ut av dette prosjektet med en viktig erfaring som vi
blir å dra nytte av gjennom livet.
-Dette prosjektet har
vært et artig prosjekt å jobbe med, fordi vi fikk velge hva vi ville gjøre og
vi har vært med på å bestemme det hele.
-Fra mitt synspunkt var dette prosjektet
vellykket og veldig mange virket positive til det. Men jeg er litt redd for at
det ikke skjer noe mer videre nå, at vi har fått ut budskapet men at ingen gjør
noe med d. selv om mange har skreve på spørreundersøkelsen at de vil være med
på kildesortering både hjemme og på skolen er jeg redd for at det bare er tomme
ord. Men jeg håper jo selvfølgelig at dette ikke bare er tomme ord! Jeg håper
at blant annet ledelsen på skolen har tatt til seg akkurat dette, og vil følge
det opp å gjøre noe med at skolen ikke kildesorterer. Dette krever innsats fra
hver og en for at dette skal gå gjennom.
-Jeg har lært litt om
andres holdninger og tanker rundt sortering av søppel. De fleste er veldig
positive, og som vanlig vil det alltid være noen som ikke gidder å bry seg. Men
jeg tenker, så lenge man har klart å engasjere noen så er jobben gjort. Når vi
har engasjert noen, engasjerer de videre. Jeg har lært om forskjellige metoder
å engasjere på, for eksempel lærte jeg det når jeg så på videoen som ble laget,
eller det bildet som ble laget. Det er to veldig brukte virkemidler i en
kampanje, men den måten våre midler ble laget på er en helt annen metode en jeg
har sett før. Og det lærte jeg av. Jeg synes det var et fin prosjekt, og det
var morsomt å få være en del av det.
-Det jeg har lært mens
vi har holdt på med dette prosjektet er hvor viktig det egentlig er å
kildesortere, og hvilke konsekvenser dette kan få hvis vi ikke gjør det. Jeg
har lært hva mikroplast er og hvilke konsekvenser det kan ha for dyreartene i
havet og oss mennesker. Jeg var overrasket over hvor mye det egentlig påvirker
dyreartene i havet, men også oss mennesker. Jeg var heller ikke klar over at
det finnes så mye søppel ut i havene. Noe jeg er overrasket over er at kommunen
eller skolen faktisk ikke kildesorterer. Det var noen jeg egentlig trudde de
gjorde. Jeg er også glad for at klassen har vært så engasjert og jobbet for at
vi skal prøve å gjøre en endring.
-Dette prosjektet var
etter min menig veldig positivt både for klassen vår og resten av skolen. Det
fikk mange elever og lærere til å få lyst på en forandring i miljøet, og til å
ville få en kildesorteringsordning på skolen. Det å få kildesortering på
Nordkapp videregående skole skaper kanskje ikke en enormt stor forandring for
resten av jorda, men det er uansett en bra start og et bra utgangspunkt. Nå kan
vi kanskje begynne å strekke oss enda lenger ved å prøve å påvirke resten av
Honningsvåg til å bry seg om å kildesortere, og gjøre de bevisst på
forskjellene dette gjør.
Resultater av spørreundersøkelsen ved Nordkapp videregående skole |
Urfolk i verden. OD-arbeid
Elevene forsker på jenter- og gutters utdanningsvalg
Hva kan være årsaken til at så få jenter velger elektro og maritime fag
Diagrammet viser hvilke utdanningsprogram elevene har valgt ved Nordkapp videregående skole
skoleåret 2016-2017
Debattinnlegg
For
få jenter i mannsdominerte utdanningsprogrammer
På
videregående så må elevene velge hvilken utdanningsprogrammer de vil gå. Men
dette valget er sterkt preget av samfunnets syn på de kjønnsdelte yrkene. Om
lag 90 % av gutter utgjør elevmassene i utdanningsprogrammene elektro, maritime
og naturbruk ifølge forskningen gjort på statistisk sentral byrå. I dette
innlegget skal jeg ta for meg hvorfor få jenter velger disse linjene.
Denne kjønnsrollefordelingen starter fra da alle er små. Med engang babyer er født blir de kledd i kanskje blått siden babyen er en gutt og siden blå blir jo sett på som en guttefarger. Men hvem var det som bestemte at kjønnene må ha sine egne farger, er det da galt at en liten jente går i kledd blått? Likestillingsloven kom til Norge ikke så lenge siden. Kanskje er det derfor vi fortsatt har litt av den samme tankegangen som før.
Fra naturens side er jenter og gutter bygd forskjellig. Fysisk er gutter sterkere enn jenter og derfor har de fått beskytterollen ovenfor familien. Samtidig er det forsket at jenter tåler mer fysisk smerte enn gutter, eksempel på dette er svangerskap ifølge professor ved UiO. Derfor forbinder vi jenter med omsorg og pleie. Når jenter for eksempel velger elektro fag blir de sett på som mer maskuline. Og dette går imot bildet av at jenter skal være feminin og forsiktig. Grunnen til at så få jenter velger mannsdominerte utdanningsprogrammer er at de også blir spesielt usynlige og får ikke respekten videre i yrket. Selv om jenter gjør akkurat lik arbeid som gutter og får samme resultater blir de fortsatt overskygget av gutter i samme klasse. De blir ofte undervurdert og får mindre utfordringer i arbeidslivet på grunn av at de er jenter.
Denne kjønnsrollefordelingen starter fra da alle er små. Med engang babyer er født blir de kledd i kanskje blått siden babyen er en gutt og siden blå blir jo sett på som en guttefarger. Men hvem var det som bestemte at kjønnene må ha sine egne farger, er det da galt at en liten jente går i kledd blått? Likestillingsloven kom til Norge ikke så lenge siden. Kanskje er det derfor vi fortsatt har litt av den samme tankegangen som før.
Fra naturens side er jenter og gutter bygd forskjellig. Fysisk er gutter sterkere enn jenter og derfor har de fått beskytterollen ovenfor familien. Samtidig er det forsket at jenter tåler mer fysisk smerte enn gutter, eksempel på dette er svangerskap ifølge professor ved UiO. Derfor forbinder vi jenter med omsorg og pleie. Når jenter for eksempel velger elektro fag blir de sett på som mer maskuline. Og dette går imot bildet av at jenter skal være feminin og forsiktig. Grunnen til at så få jenter velger mannsdominerte utdanningsprogrammer er at de også blir spesielt usynlige og får ikke respekten videre i yrket. Selv om jenter gjør akkurat lik arbeid som gutter og får samme resultater blir de fortsatt overskygget av gutter i samme klasse. De blir ofte undervurdert og får mindre utfordringer i arbeidslivet på grunn av at de er jenter.
Når det kommer til
likestilling i arbeidslivet er Norge en av de mest likestilte landene. Samtidig
har vi fortsatt en lang vei å gå, I 2015 tjente mannlige elektrikere 46.200 kr
i månedslønn mens kvinnelige elektrikere tjente 39.800 kr månedslønn. Det er en
forskjell på 6400 kr, dette vil si at kvinner tjente 14 % mindre enn menn i
måneden. (Statistiske sentral
byrå)
Jeg tror at grunnen til at
så få jenter velger de mannsdominerte utdanningsprogrammene er fordi de fleste
er redd for å gå imot strømmen. Man vil jo ikke gjøre noe som gjør at folk ser
rart på deg. Man vil heller tvinge seg selv til å gå noe man ikke har lyst til
enn å blitt sett rart på av de rundt deg. Jeg mener at hvis vi ikke gjør en
forskjell nå, vil det alltid være en stor forskjell i arbeidslivet mellom
jenter og gutter. Vi er avhengig av at flere skal tørre å gå imot strømmen og
velge noe som er uforventet. Hvis flere og flere jenter for eksempel søker seg
på vil de ‘’mannlige yrkene’’ ikke lenger finnes. Jenter og gutter må ses på
som lik i alle sammenhenger. Kanskje er den eneste løsningen er at flere jenter
går inn i mannsdominerte yrker og samme for gutter i kvinneligedominerte yrker.
Dette vil skape positive endringer videre og en dag for kanskje alle samme lønn
og blir alle sett på som likestilt. Selv om Norge er likestilt i dag, kjemper
vi fortsatt kampen for likestilling.
Unge jenter følger strømmen
og ikke drømmen
I 1978 vedtok stortinget likestillingsloven. Den skal sikre at menn og kvinner
behandles likt og har like rettigheter i arbeidslivet. Likevel er ikke kvinner
og menns arbeidsliv helt likt. I Norge fungerer skolesystemet slik at når du
har gått ti år på grunnskole har du rett til videre gående opplæring. Tidlig i
tenårene må du velge hvilket programområde du vil studere videre. Tall fra
Statistisk Sentral Byrå (SSB) viser at det er svært få jenter som velger å
studere elektro, naturbruk og maritimefag. Det kan være mange faktorer som spiller inn,
men jeg mener helt klart at en av hovedårsakene er forventningene som er
knyttet til det å være ung i dagens samfunn.
Mange
unge jenter opplever stort forventningspress knyttet til skole og prestasjoner
fra både familie og venner. Dette kan fort føre til at valget man skal ta i
slutten av tiende klasse ikke bare ligger i egne hender men at kjønnsrollen
også har en del å si. Det kan for eksempel være foreldre som forventer at
dattera skal gå studiespesialisering og få en flott og fin doktorgrad. Eller
det kan være venninner som så gjerne vil fortsette skolegangen sammen med deg
på videregående også.
En
annen grunn til at få jenter velger å studere programområder som naturbruk,
elektro og maritimefag kan være at man ikke ser på det som en mulighet fordi de
fleste venninnene kanskje interesserer seg for linjer som helse og oppvekst og
studiespesialisering. Noen er kanskje redde for at det ikke er sosialt
akseptert å ikke følge strømmen.
En
annen viktig faktor som kan spille en stor rolle for hva man vil utdanne seg som
kan henge igjen fra gammelt av. For noen tiår siden va det standard at menn
drev med fysisk hardt arbeid, og at kvinner hadde jobber innenfor helse og
omsorg. Dette er fortsatt tradisjonelle valg som det kan være vanskelig å stå
imot.
For
mange unge jenter i Norge er ikke det å søke på videre gående opplæring ikke et
valg man tar 100% selv. Forventingene knyttet til den kjønnsrollen man har
blitt utdelt står ofte svært sentralt når valget skal tas. Det er vanskelig å
ikke følge strømmen, men og heller gjøre det man virkelig har lyst til. Det er
viktig å huske på at det ikke er samfunnet som skal bestemme hva jenter skal
utdanne seg som, det er et valg man skal ta selv.
Så
kan man spørre seg selv, blir likestillingsloven fulgt når så mange jenter rett
og slett ikke tørr å utdanne seg til ‘’mannsdominerte yrker’’?
Jente,
16
Store
kjønnsforskjeller på videregående skole i utdanningsvalg
Få jenter velger naturbruk, elektro og maritime fag. Er Norge fortsatt ikke helt likestilt?
Få jenter velger naturbruk, elektro og maritime fag. Er Norge fortsatt ikke helt likestilt?
Før hadde kvinnene i Norge
få muligheter. Slik er det ikke nå lenger, nå har landet vårt en likestilling
som skal sørge for at kvinner og menn har de samme rettighetene, men hvorfor er
det slik at det er så få jenter som velger å gå yrkesprogrammene som elektro,
naturbruk og maritime fag?
I 1978 vedtok stortinget
likestillingsloven. Loven går ut på at kvinner og menn skal ha like muligheter
i jobb, hjem og i samfunnet. Men likevel er det flere gutter som velger yrkesfag
enn jenter, for ifølge databasen til Nordkapp videregåendeskole viser det seg
at kun 11% jenter går utdanningsprogrammene elektro og naturbruk til sammen i
2016. Jobbvanene kommer garantert fra gamle tradisjoner og forventninger til
kjønnsroller, da det var normalt at kvinnene hadde omsorgen for barn og mennene
jobbet med fysiske yrker, som fisker, snekker og elektriker. Men det er 38 år
siden likestillingsloven ble vedtatt, har ikke Norge kommet lengere?
Det er nok flere faktorer
som spiller inn i hvorfor det er blitt sånn. Vi er født og oppvokst i ¨verdens
beste land¨ der jenter blir oppdratt til å være feminine, gjerne velge
omsorgsyrker og ikke typiske mannlige yrker. Dette tror jeg er litt av
årsakene. Er det da rart at Norge har blitt et land der få jenter velger
yrkesfag?
Foreldrene våre kan jo velge
å oppdra barna nøytralt, men på en annen side lærer barnet også av barne-tv,
barnehagen og skolen. Det er også bevist at jenter kommer ut av skolen med høyere
karakterer enn gutter, da forventes det kanskje at de velger høyere utdanning?
Mange av rådgiverne som gir råd til ungdom, er selv akademikere og det er
forståelig at de gir råd om det de selv kjenner til best. Ungdomsskolene bør
også ha rådgivere med yrkesfaglig bakgrunn.
Så kjære barnehager,
foreldre, barne-tv og Norge, legg fra dere denne gammeldagse vanen. For
egentlig er det sikkert flere jenter som vil gå elektro, naturbruk eller
maritime fag, men alle forventningene samfunnet har til jenter gjør at det blir
vanskelig å velge det man virkelig vil.
-Elev, 16 år
-Elev, 16 år
Kilde: -https://snl.no/likestillingslovenKilder
-Klasselister på Honningsvåg videregåendeskole 2016
-Klasselister på Honningsvåg videregåendeskole 2016
Alarmen går på videregående skole i Honningsvåg
I
år var det kun en jente som startet på elektro, det var også veldig få som
søkte på naturbruk, ifølge statistikken. Hva er årsaken til at så få velger
yrkesfaglige utdanningsprogram som elekro, naturbruk og maritime fag?
Jeg tror årsaken til
at jenter velger bort elektro, naturbruk og maritime fag er fordi de på en måte
føler et viss press på seg om å velge studiespesialisering. Slik har det vært
så lenge jeg kan huske. Jeg tror også at en annen årsak til at de aller fleste
jentene velger bort yrkesfagene er fordi det på en måte forventes av de.
I en tidligere
samfunnsfagtime hadde vi i oppgave om å lage en presentasjon om identitet,
roller og forventinger, kjønnsroller og rollekonflikter og krysspress. Det jeg
fikk ut av oppgaven var at det er på en måte blitt en tradisjon, jentene har
fått den kjønnsrollen i samfunnet at de skal velge bort yrkesfagene i fordel av
studie. I år startet det kun en jente på elektro. Jeg tror det også at det er
viktig for jentene å velge riktig, mange er usikker på hva de skal bli, og
velger derfor studie der alle mulighetene er åpne.
Familie og venner kan
ha stor betydning for hva man velger. Det kan for eksempel hende at mange
jenter er veldig usikker på hva de skal gjøre, eller hvilken linje de skal gå
og følger kanskje vennene eller det deres foreldrene/ søsken gjorde.
Hva kan gjøres for å
få flere jenter til å søke på yrkesfaglige utdanningsprogram slik som elektro,
naturbruk og maritime fag?
Elev 16
Kan det ha med kjønnsroller å gjøre?
Hvorfor velger få jenter elektro, naturbruk og maritime fag?
Det er et spørsmål som har undret mange mennesker gjennom tidene. Det finnes
mange forslag, og det har vært mange debatter rundt dette spørsmålet. I denne
teksten skal jeg reflektere og komme opp med et forslag jeg tror har sammenheng
med spørsmålet.
Da jeg leste
spørsmålet fikk jeg med en gang en tanke om hvorfor så få jenter velger disse
utdanningsprogrammene. Jeg tror at det kan ha en stor sammenheng med hvordan
det var i gamledager. Da var damene som oftest på kjøkkenet og lagde mat og
stelte ungene, når mennene var ute på fiskebåter og hadde annet arbeid de holdt
på med. Jeg tror at denne arbeidsfordelingen fortsatt sitter igjen hos mange
mennesker. Arbeidsfordelingen har hatt en kraftig forbedring i løpet av årene
rettet mot likestilling, men det er fortsatt et enormt overtall av menn som
jobber med slike fysisk krevende jobber. Dette enorme overtallet av menn kan
skyldes kjønnsroller. Det kan være mange gutter og jenter som kan føle
forventinger i forhold til hvilket utdanningsprogram de skal velge. Mange
jenter kan føle et press til å velge studiespesialisering, og mange gutter kan
føle et press i forhold til å velge et yrkesrettet utdanningsprogram.
Forventningene til de forskjellige kjønnsrollene kan ha mye med tradisjoner å
gjøre siden det var ofte slik det var i gamledager.
En annen teori kan
være det at jenter kanskje ikke takler slikt krevende fysisk arbeid. I disse
praktiske jobbene er det ofte veldig hardt og tungt arbeid der det kreves at
man har god fysikk og stor muskelstyrke. Det kan også være at noen av yrkene
ikke er egnet for kvinner som har små barn som må bli tatt hånd om. Man må også
huske på at alle mennesker er forskjellige og at det dermed ikke er alle
kvinner og menn som liker å holde på med slikt praktisk arbeid.
Det er veldig mange jenter
som velger andre utdanningsprogram enn de yrkesrettede. Det forårsaker et klart
mindretall av jenter på de yrkesrettede utdanningsprogrammene. Siden mange
jenter liker å holde i lag med andre jenter og ikke ønsker å være aleine, gjør
et valg på et yrkesrettet utdanningsprogram dette ønsket vanskelig ettersom at
det kommer til å være få jenter.
-Elev, 16år
Hvorfor
velger få jenter elektro, naturbruk eller maritime fag?
Jeg skriver dette for å få frem
forskjellige årsaker til at få jenter velger å gå de typiske «guttelinjene».
Jeg mener at årsaken til at få jenter
velger elektro, naturbruk eller maritime fag, er fordi det er blitt slik at det
er mennene som alt gjør det fysiske arbeidet, mens jentene/kvinnene, skal være
omsorgsfull og passe på andre. Med dette mener jeg at det har mye med tradisjon
å gjøre. Fra gammelt av var det mennene som var ute og jobba og tjente inn
penger, mens kvinnene var hjemme og vasket huset og passet barna.
For det andre tror jeg jentene og
guttene har forskjellige interesser. Det er ofte slik at mange unge jenter er
barnepasser for mindre unger, mens guttene kanskje er med faren og hjelper til
med å skru eller snekre. Det har veldig mye med interessene å gjøre. Mange
gutter har samme interesse og det samme gjelder for jenter. Det blir på en måte
et slags mønster; gutter følger gutter og jenter følger jenter.
Jeg mener også at det kan være at
jenter vil være litt mere trygg, at de har lyst på flere muligheter. Hvis
jenter skulle gått elektro for eksempel er det ikke mange muligheter etterpå.
Til slutt vil jeg si at jeg tror det
går mest på de forskjellige interessene til gutter og jenter.
-Elev, 16 år
‘’Sånn skal det egentlig ikke være’’
Nytt skoleår er startet, og man
ser et klart skille mellom hva gutter og jenter velger når de starter på
videregående. Guttene dominerer i type yrkesfag som elektro, naturbruk og
maritimefag. De fleste jenter søker seg inn på helse og sosial,
studiespesialisering og restaurant og matfag. Men hvorfor er det sånn?
På Nordkapp videregåendeskole er
det 89% gutter på elektrofag og naturbruk, og kun 11% jenter. På studiespesialisering
er det 57% jenter, og på restaurant og matfag er det hele 80% jenter. Dette er
en undersøkelse som er gjort på skolen, og statistikk som vi har fått fra
skolens ledelse.
Helt fra barna er nyfødte får de
forskjellige ting ut i fra om de er jente eller gutt. Jenter får rosa pledd,
mens gutter får blå. Jenter får barbiedukker, gutter får biler og action
figurer. Kanskje er det allerede da slik at foreldrene og omgivelsene har ulike
forventninger, og stiller ulike krav ut i fra om barnet er en jente eller en
gutt. Det er f.eks få filmer hvor jenter er elektrikere og guttene jobber i
barnehage. Helt fra man er små blir man formet en viss måte. Jenter blir trent
opp til å ha omsorg, og gutter til å snekre og gjøre de mer fysiske tingene.
Jenter og gutter får et ideal, de får en tanke om hvordan de må være. Og dette
tror jeg blir dratt med inn når de skal søke linje.
Hvis en jente søker på elektro kan
de få ‘’ryktet’’ om at de går der fordi de er lei skolearbeid. Jeg har selv
merket at hvis jeg sa at jeg ville gå elektro, får man kommentarer som: det er
fordi du er lei skole, du vil egentlig ikke gå det, osv. når deres egentlige
baktanke var fordi det var det de helst hadde lyst til å gå. Samfunnet
forventer at jenter skal gå studie og få en høy utdanning, eller at de skal gå
helse og sosial for å få de typiske ‘’jentejobbene’’. I 2016 er alt og alle
likestilt. Kvinner og menn stiller likt. Nei, slik er det ikke. Fordi både
kvinner og menn har stemmerett betyr det ikke at vi er likestilt. Det er fortsatt
stor forskjell på kjønnsrollene når det kommer til arbeid. Man hører ikke om
mange jenter som er elektrikere eller som arbeider ute på havet. Jeg tror det
kan være fordi jentene vet at hvis de f.eks blir elektriker, vet de da at de
arbeider med nesten bare menn. Dette tror jeg også hindrer flere jenter i å
velge de mer mannsdominerte jobbene. Jeg tror ikke det er fordi ingen vil, men
heller fordi de har fått tanken sådd tidlig i livet og at samfunnet og
forventninger forteller at ‘’sånn skal det egentlig ikke være’’.
Jente, 16 år
Yrkesfag for alle
I dag har vi kommet så
langt, hvert fall her i Norge, at kvinner og menn har like rettigheter. Men det
er fortsatt ting som henger igjen fra gammelt av, sånn som problemstillingen
angående det minimale antallet med jenter som velger å gå yrkesfag på
videregående.
Jeg tror det er så få jenter som velger yrkesfag fordi
yrkesfagene vi har i dag minner om typiske «mannlige» yrker. Det er en veldig
skjev kjønnsfordeling i klasserommene på yrkesfaglinjene hvert eneste år, og
det er vanskelig å vite nøyaktig hva
som forårsaker dette, men vi vet at det har noe å gjøre med kjønnsforskjeller
og kjønnsrolleforventningene. Vi forventer på en måte at guttene skal være
maskuline og ha fysisk-krevende jobber der de tjener gode penger slik at de kan
forsørge familien. Og det forventes sjeldent mye av guttene, mens jentene har
flere krav og forventinger å leve opp til. Det forventes ofte at jentene skal
gjennom en mer omfattende utdanning enn guttene.
Vi er jo selvfølgelig ikke kommet helt i mål når det gjelder
likestillingen. Det er fortsatt ting som bør jobbes med og det er noen forskjeller
blant kvinner og menn, men da spesielt i yrkeslivet. Det er enklere for menn å
få gode stillinger i store selskaper enn det er for kvinner, uansett om de har
samme utdanning. Dette er ting som henger igjen fra gammelt av, men som tidene
forandrer seg, så gjør kjønnsrollene det samme. Det kommer selvfølgelig an på
hvilket land vi er i, og hvor moderne samfunnet er.
jønnsrollene nærmer seg hverandre. Menn og kvinner har mange
av de samme mulighetene i arbeidslivet, men det handler om at vi må tørre å
sette fordommer og normer litt til side og velge noe annet enn det folk
forventer av oss. Vi burde få se flere mannlige frisører og kvinnelige
mekanikere.
Elev, 16 år
Jenter kan ikke være elektrikere!
Det er en stor forskjell mellom
jenter og gutter i klassene på videregående. Dette kan ha mye med kjønnsroller
å gjøre, forskjellen mellom jenter og gutter. Kjønnsrollene forandrer seg over
tid ettersom at samfunnet utvikler seg. Forsking viser at det er få jenter på
elektro, naturbruk og maritime fag og jeg skal se nærmere på dette. Hva er
årsaken til at det er få jenter på disse linjene?
Helt tilbake i gamledager har det
alltid vært stor forskjell på jentene og guttene, da tenker jeg på arbeid,
hjemmefronten, valg og likestilling.
For over 100 år siden var jentene sett ned på, undertrykkelsen var høy og da skulle jentene ha ‘’jentejobb’’ og guttene ha fysiske jobber. Det sies at det er likestilling men er det egentlig det. Jentene blir sett på som underlegne, beveger vi oss dit vi var for 100 år siden?
For over 100 år siden var jentene sett ned på, undertrykkelsen var høy og da skulle jentene ha ‘’jentejobb’’ og guttene ha fysiske jobber. Det sies at det er likestilling men er det egentlig det. Jentene blir sett på som underlegne, beveger vi oss dit vi var for 100 år siden?
Jenter og gutter setter seg et
ideal om hvordan det skal være. Guttene tenker at de må gå de linjene for å få
de typiske guttejobbene, og samme med jenter. De går studiespesialisering,
restaurant og matfag og helse og sosial fordi da får de jentejobbene.
Men dette går veldig naturlig og det har gutter og jenter fra de har vært små. Jentene har på en måte blitt lært opp at de skal ta de typiske jobbene med at de har fått barbie, kjøkkenutstyr og babydokke, og guttene har blitt lært opp med at de har fått biler, lego for å bygge og forskjellige leker som krever fysisk jobb. Kjønnsrollene er stadig i endring og det forandrer seg over tid ettersom samfunnet endrer seg.
Men dette går veldig naturlig og det har gutter og jenter fra de har vært små. Jentene har på en måte blitt lært opp at de skal ta de typiske jobbene med at de har fått barbie, kjøkkenutstyr og babydokke, og guttene har blitt lært opp med at de har fått biler, lego for å bygge og forskjellige leker som krever fysisk jobb. Kjønnsrollene er stadig i endring og det forandrer seg over tid ettersom samfunnet endrer seg.
Jeg tror at gutter og jenter har et
ideal om hvordan det skal være, hva de skal velge og hva de ‘’må’’ bli. Dette
er noe som må forandres, jenter kan også være elektriker og gutter kan også
jobbe i hjemmetjenesten.
Kilder: Samfunnsfag boken.
- Jente, 16 år
Født sånn eller blitt sånn?
Få jenter velger elektro, naturbruk eller maritime fag når de skal velge
utdanningsprogram på videregående skole. Disse utdanningsprogrammene er
mannsdominerte, og består av et få antall jenter. Hvorfor det er blitt sånn/ er
sånn kan være mange faktorer som spiller inn. F.eks. forventninger, familieliv,
miljø og tradisjon osv. Jeg har valgt
meg tre forskjellige påstander til hvorfor jeg tror det er slikt. 1 – vi er
født sånn, 2 – det er blitt sånn eller 3 – en blanding mellom disse to.
Noen forskere har kommet fram til
at det første gutter tiltrekkes av når du blir født er mekaniske ting, mens det
første jenter tiltrekkes av er ansikt. Er dette da en bakgrunn for at jenter
ikke velger disse utdanningsprogrammene, at de allerede fra fødsel tiltrekkes
av ansikt på grunn av morsrollen? Etter en undersøkelse Professor Richard Lippa
gjorde i 2002 om hva menn og kvinner ville jobbe med var konklusjonen hans helt
klart. Menn ville jobbe med maskiner og mekaniske ting mens kvinner ville jobbe
med mennesker. Er det da en sammenheng mellom denne teorien og født sånn, eller
har det bare blitt sånn på grunn av samfunnet. At samfunnet forventer at jenter
ikke skal velge disse utdanningsprogrammene fordi det er mannsdominerte
utdanningsprogrammer, og det kommer alltid til å være det. Fordi fra gammelt av
var det sånn at det var mennene som hadde disse jobbene, mens kvinnene hadde
hovedansvaret for omsorgen og barna.
Man kan sammenlikne dette med
homofili, er du født homo eller er du blidt sånn? I mine øyner er det en blanding.
Jeg mener man er født homo, men enkelte vet kanskje ikke at de er født homo.
Men så forsterkes det av samfunnet, fordi samfunnet har en veldig stor
påvirkningskraft. Samfunnet rundt deg legger merke til det, og du blir ubevisst
påvirket av det.
Jeg mener det samme om hvorfor så
få jenter velger naturbruk, elektro eller maritime fag. Jeg tror det er en
blanding mellom født sånn og blitt sånn. Tror man egentlig er født sånn at vi
jenter heller velger omsorgsprogrammer istedenfor de mannsdominerte utdanningsprogrammer,
fordi vi jenter fra fødselen har fått «morsinstinktet» på plass. Men samtidig
blir dette forsterket av samfunnet vi lever i. Samfunnet forventer på en måte
at vi skal velge omsorgsprogrammer eller studiespesialisering, fordi det er
utradisjonelt at jenter velger naturbruk, elektro eller maritime fag, siden
dette er mennenes utdanningsprogram, og det har vært sånn generasjon etter
generasjon og kommer alltid til å være sånn.
-Jente, 15 år
For få
jenter på yrkesfag?
I dette innlegget skal jeg ta for meg hvorfor få jenter velger å gå yrkeslinjene: elektro, naturbruk og maritime fag.
I dette innlegget skal jeg ta for meg hvorfor få jenter velger å gå yrkeslinjene: elektro, naturbruk og maritime fag.
I samfunnsfagtimene har
vi tatt for oss temaer som handler om identiteten vår og kjønnsroller. Hvilke
forventinger som andre stiller til oss og det sosiale fellesskapet. Alt dette
har noe å si med hvordan vi blir og hva vi velger.
Når vi er liten
begynner allerede det sosiale fellesskapet og jakten på vår egen identitet. Vi
blir venner med personer som vi omgås med i barnehagen og finner felles
interesser. Dette bygger seg opp videre mot grunnskolen, hvor vi møter enda
flere mennesker. Før vi vet ordet av det er klassen som vi går i delt inn i
flere gjenger. Hvor hver gjeng deler flere felles interesser. Vi vil jo alltids
gå i klasse med de vi er nærmest med, men når søknadsskjemaet fra
videregåendeskole ankommer postkassen vår er det våre drømmer og ambisjoner som
står høyst på listen. For noen som kanskje ikke vet helt hva de vil bli, er det
lett å velge utdanningsprogrammet som bestevennen skal velge. Dette kan føre
til feile valg som man kanskje vil angre på i fremtiden. Her kan tilfelle være
at en jente var usikker på om hun ville gå elektro men ingen av venninnene
skulle så hun valgte studiespesialiserende som alle de andre. Dette skaper
usikkerhet, noe som jeg mener er en av grunnene til at det er få jenter på
elektro, naturbruk og maritime fag.
Tradisjonelt sett har
disse yrkene vært mannsyrker. Før i tiden var kvinner som valgte disse yrkene
sett rart på. Elektriker, fisker og styrmann var yrker hvor kvinner ikke følte
seg så velkommen inn til. Dette har med forventningene til kjønnsrollene våre.
Kvinner var sett på som det «svake» kjønn og skulle derfor ikke holde på med
tungt arbeid. Menn var sett på som det «sterke» kjønn, og skulle være ute i det
tunge arbeidslivet. Heldigvis er det ikke sånn i dagens samfunn. Selv om vi
ikke er helt likestilt er det forandringer som fryder dersom årene går, selv om
likestillingsloven kom i 1978.
På landsbasis er det
gutter som dominerer disse utdanningsprogrammene med 95.4% og jenter med 4.6%
(2016). Dette sier oss noe om hvor få jenter velger disse
utdanningsprogrammene. Men det positive er at antall prosent jenter som velger
disse linjene øker litt for hvert år som går. Dette viser at flere og flere
jenter tørr og søke seg inn på slike utdanningsprogram og er sikrere på sine
yrkesvalg. Samfunnet vårt er på god vei til å bli likestilt.
Jenter velger ikke yrkesfag
På Nordkapp
videregåendeskole viser klasselistene når vi setter sammen 1.VGS, 2.VGS og
3.VGS at det er 43 jenter og 32 gutter som går studiespesialisering, mens på
yrkesfagene som elektro, naturbruk og maritimefag er det kun 13 jenter totalt mens
det går hele 101 gutter på disse utdanningsprogramfagområdene til sammen. Når
det gjelder helsefag og restaurant og matfag går det 28 jenter og 7 gutter.
Dette viser at det er nesten likestilt med gutter og jenter på
studiespesialisering, mens det er mange flere gutter som går elektro, naturbruk
og maritimefag.
Dagens samfunn er blitt slik at få jenter velger yrkesfag.
Det er få jenter som går veien mot yrkesfag når en skal velge utdanningsprogram
på videregående skole, men hvorfor er det slik når landet vi bor i er blitt så
likestilt? Vi jenter trener oss opp til å bli like sterke som gutter. Vi jenter
skal ikke lenger være like feminine som før. Vi skal få oss en utdanning, en
jobb og en familie. Og alle arbeidsoppgavene dette tilhører skal vi dele på med
mannen vår. Det skal ikke lengre være så stor forskjell på rollene og arbeidsoppgavene
til kvinner og menn. Nåtidens samfunn er ikke som før. Vi er kommet så langt at
både kvinner og menn skal ha lederstillinger, både kvinner og menn skal ha
doktorgrader og både kvinner og menn skal være lærere, men selv om
likestillingen er kommet svært langt, så er det fremdeles et fåtall av jenter
som velger naturbruk, elektro og maritime fag. Hvorfor er det egentlig slik?
Vi ungdommer skal velge hvilket utdanningsløp vi vil gå
allerede når vi starter i 1. klasse på videregående skole. Vi skal allerede da
velge hvilken vei vi vil gå i yrkeslivet og hvilke ambisjoner om karriere vi
tar sikte på for fremtiden. Når utdanningsprogramvalgene for
videregåendeutdanning skal tas får alle ungdommer som ønsker skoleplass. Men
når disse valgene er tatt er det få jentes som går naturbruk, elektro og
maritime fag, mens studiespesialisering og restaurant og matfag er det både
jenter og gutter som går. Jeg tror at grunnen til dette er at yrkesfag
naturbruk, elektro og maritime fag er tradisjonelle yrker, som fremdeles er
mannsdominerende. Derfor kan disse yrkene være uaktuelle for mange jenter.
Disse jobbene er også ofte fysisk tunge jobber og ofte ute, noe som jeg tror
mange jenter er redde for å hive seg ut i. De som går naturbruk og maritime fag
vil ut i arbeidslivet få arbeidstider som mange syntes er ugunstige, spesielt
jenter. En annen grunn kan være at mange jenter er usikre på hva de vil utdanne
seg til og derfor ikke velger yrkesfag, men studiespesialisering fordi de
ønsker å ha alle veier åpne i fremtiden.
Slik samfunnet er nå har vi fortsatt kjønnsdominerende yrker
og slik tror jeg det vil fortette å være i flere år fremover. Vi ser at det er
flere kvinner som tar høyere utdanning og at kjønnsforskjellene stadig blir
mindre, men at noen yrker forblir «mannlige yrker», mens andre forblir
«kvinnelige yrker». Når jeg snakker om
kjønnsdominerende yrker tenker jeg flertall. Ikke samtlige. Vi ser en jente om
vi går innom naturbruk klassen og vi ser et par jenter i elektro klassen, men
flertallet av elevene i disse klassene er gutter.
-Jente 16
Kilder: FOKUS Samfunnsfag. Av Mette Haraldsen og Jostein Ryssevik. Aschehoug
forlag. Side 15-26.
Hva
er årsaken til at få jenter velger elektro, naturbruk og maritimefag?
Det kan være flere årsaker til at få jenter
velger elektro, naturbruk og maritimefag. Og forventinger til kjønnsrollene har
jo helt klart noe å si i den her situasjonen.
Elektro, naturbruk og maritimefag er noe de
fleste forbinder med gutter. Og det er vanlig at det er gutter som går de
utdanningsprogrammene, akkurat som de fleste forbinder studie spesialisering
med jenter.
Ved Nordkapp videregåendeskole er det faktisk
kun to jenter som går elektro dette året 2016-17, og det viser at elektro er
sett på som et «gutteyrke». Mens på studiespesialisering er det flere jenter
enn gutter. Her er det noen diagrammer som viser det
Hvorfor det er sånn, er det ikke godt å si. Men
det jeg tror årsaken er at det forventes mer av jenter enn gutter nå i dag. Det
forventes at jenter utdanner seg til for eksempel sykepleier for å hjelpe folk,
fordi jenter er sett på som mer omsorgsfulle enn gutter. Det er også vanlig at
gutter tar de «harde jobbene» fordi de er mer muskuløs.
Noe som også kan hindre en jente i å gå
elektro, naturbruk og maritimefag er at det blir også sett litt rart på de
jentene som velger å gå det, det har alltid vært slik at jenter går
studiespesialisering eller restaurant og matfag, og tar en høyere utdanning.
Folk henger seg fortsatt litt tilbake i gamledager og går ikke helt videre til
å forandre denne situasjonen. Slik har det vært så utrolig lenge, men vil det
fortsatt være slik?
Men som sagt det kan flere andre årsaker til
det, og de jeg nevnte kan være noen av årsakene.
-Elev, 16
«Det er
elektro vi snakker om, du er JENTE, okei?»
Hvert eneste år er det et nytt kull sin tur å starte på
videregående skole. Det finnes et hav av ulike utdanningsprogram, noen skoler
har flere alternativ og velge mellom enn andre. Men hvert år består den skjeve
kjønnsfordelingen i utdanningsmønsteret. Guttene utgjør over 90 prosent av
elevmassen på mekaniske fag, byggfag og elektrofag. Hva er årsaken til at få
jenter velger f.eks elektro, naturbruk og maritime fag?
Årsaken kan være slik
at for mange år tilbake i tid var det alltid mennene i huset som ordnet opp
hvis strømmen plutselig gikk, og alltid mennene som dro ut å fisket mat til
familien. Menn tok som oftest den jobben, fordi det var vanlig og forventet av
dem. Sånn har det vært gjennom flere generasjoner, og det er altså blitt en
slags vane. Derfor er det i dag få jenter som velger elektrofag, naturbruk
eller maritime fag. Fordi det har fortsatt på denne måten opp gjennom årene. På
enkelte skoler kan en jente som velger elektrofag bli sett ned på, nettopp
fordi det er forventet at det er guttene som skal velge dette. Det skal
selvfølgelig ikke være sånn, men siden det har vært slikt flere år tilbake i
tid, blir det automatisk litt uvanlig hvis en jente velger dette.
Samtidig har det i
årevis vært slikt at jenter får dukker, baby born, kjøkkenleker m.m. De er
vokst opp med leker som dette, og erfaringen og kunnskapen de får, tar de med
seg videre i livet. Det er det samme med gutter, bare at de får ofte biler,
båter, maskiner m.m. På samme måte tar de med seg erfaring og kunnskap videre i
livet.
Det finnes folk som
«jobber» med å få flere jenter til å velge fag som elektro, naturbruk og
maritime. Men det er ikke så lett som man kanskje tror. Det finnes kanskje
flere jenter som har vurdert dette, men som har latt det være fordi de blir den
eneste jenta i klassen. Det er selvfølgelig veldig dumt, hvis det handler om
noen som har veldig lyst å bli noe innenfor disse utdanningsprogrammene. Folk
kommer nok til å fortsette å jobbe med dette for å få det mer likestilt. Og ja
– det kan hende det blir mer likestilt enn det er nå, om noen år. Men nei – jeg
tror nok ikke at det går an å likestille en situasjon som dette 100 prosent.
Nettopp fordi det har vært sånn som det er gjennom alle generasjoner, som vil
si at det alltid har vært få jenter som velger elektro, naturfag eller maritime
fag.
-Elev, 16
Hønemor
får ikke legge egg på elektro
Jeg
skal nå ta for meg hva jeg tror er årsaken til at få jenter velger elektro,
naturbruk eller maritime fag
Det er vanligst at jenter
sikter høyere enn guttene når det kommer til utdanning. Noe jeg mener er en
viktig faktor kan være at forventningen ligger høyere hos jenter enn gutter.
Hva som fører til at det er høyere forventning til jenter er ikke godt å si.
Men vi vet fra forskning at jenter er mer moden i tankegangen før guttene er.
Det kan utgjøre at de har fordelen med å være mer målrettet og moden under
utdanningsvalget, og kanskje flere jenter enn gutter føler seg klar til å velge
mer teoretiske fag.
Jeg tenker også at vi kan ha
utviklet en feil holdning til disse nevnte hovedsakelige praktiske fagene, at
dette er enkle linjer du kan sove deg plett gjennom. Noe som selvfølgelig ikke
stemmer. Kanskje denne ideen av elektro, naturbruk og maritime fag får jentene
til å tro at utdanningsprogrammene er for useriøse.
I tillegg er både elektro,
naturbruk og maritime fag utdanninger som vil gi deg yrker uti feltet. Altså i
naturen eller rundt omkring. Som elektriker vil du kanskje reise rundt å fikse
fyrlykter, gå i fremmede hus og lignende. Naturbruk lærer du hvordan utnytte
naturens goder, fisk og fangst osv. maritime fag lærer du om båter om sjøen og
dens farer. Og jeg har en god tro på at det er flere gutter enn jenter i denne
verden som liker seg uti feltet, uti naturen. Dette kan gå tilbake til den
tiden kvinnene var hjemme og passet barn mens mannfolkene var ute og hentet mat
hjem og jobbet tungt. Kanskje mennene har tatt med seg sitt elsk til hardt
naturlig arbeid til vår tid.
Jeg har stor tro på at
framtiden vil se veldig annerledes ut når det gjelder praktiske
utdanningsprogram, jeg tror de vil mer og mer forsvinne, færre vil velge de.
Grunnen kan være at gutter nå til dags blir bare mer og mer komfortabel med sin
feminine side. Kjønnene er på vei til å morfes inn til ett kjønn. I tillegg
tror jeg forskning vil skape maskiner som vil få disse praktiske yrkene gjort
mer og mer for oss. Bedre elektrisk teknologi, bedre båter, nyere måter å fange
mat på, osv.
-Jente 16
Mannsdominerte yrkesvalg
Hva tror du er hovedårsaken til at få jenter velger
elektro, naturbruk eller andre maritimefag?
Jeg mener at grunnen til at jenter i liten grad velger
elektro, naturbruk eller andre maritimefag i stor grad skyldes tradisjonelle
kjønnsrollemønstret.
Fortsatt ser man at 90 prosent av søknadene av søknadene
til de mannsdominerte yrkesfag er gutter. Det har siden 70 tallet vært fokus på
og utjevne kjønnsforskjellene i utdannings valgene. Like vel har man ikke
lykkes med det. Jeg tror at det er ulike interesser blant jenter og gutter som
fører til valgene.
Det er vanskelig og bryte ut av mønstrene, og mange
jenter kan være redde for og være alene i typiske guttefag.
Jeg tror også at jenter kan føle et større press enn
gutter til og velge høyere utdanning og til å ta tradisjonelle valg.
-Elev 16
Kilder:forskining.no, lærebok
Hvorfor velger få jenter elektro, naturbruk og maritime fag?
Det har i
utallige undersøkelser blitt vist at jenter ikke velger enkelte yrkesfag.
Klasselistene viser flere gutter enn jenter, men hvorfor er det slikt? Det kan
være flere grunner til at jenter velger den veien de velger og gutter velger
sin vei.
Det kan være flere grunner til at jenter ikke
velger enkelte utdanningsprogrammene. En av grunnene jeg kan tenke meg til er
at jenter vil sette høyere krav for seg selv, de vil satse høyt innen
utdanningen sin, gjerne utdanne seg innen noe som kan gi status. Noen
utdanningsveier som kan gi litt status er blant annet lege, advokat, politi,
osv. Samtidig kan også noen av valgene de forskjellige kjønnene tar også ha noe
å gjøre med de forskjellige kjønnsrollene.
Jeg har i noen tilfeller opplevd at mennesker
snakker mindre positivt om jentene som går på elektro. Jeg har hørt blant annet
at de som går på elektro bare går der fordi det er mindre å gjøre og fordi de
er skolelei. Dette er da også blitt sagt om gutter. Men dette trenger jo ikke
være tilfellet i det hele tatt. Det er jo noen jenter som faktisk har lyst og
utdanne seg innen disse fagene, de jentene kan også få en høy utdanning.
I hovedsak tror jeg at årsaken til at så få
jenter velger elektro, naturbruk og maritime fag er at man ikke ser på det som
like utdanningsverdifullt som det man kan utdanne seg innen studie. Samtidig
har du flere muligheter hvis du har generell studiekompetanse en hvis du bare
har elektrofag, det hende du må ta påbygg hvis du plutselig finner ut at du vil
bli noe annet. Samtidig er det en del press på jenter, jenter må være flinke på
skolen og få toppkarakterer. Dette kan også ha noen innspill på hvorfor man
velger det man velger innen videregåendeutdannelsen sin.
I sakens kjerne trenger ikke grunnen være at
jenter på en måte ser ned på disse fagene, selv om det kanskje også har noe med
at man har større forventninger til jenter enn gutter. Men det kan jo faktisk
også være så enkelt som at kanskje jenter vil ha flere muligheter innen
utdanningsvalgene sine. En annen grunn kan også være at det sitter litt igjen
fra gammelt av, det med at damer skal være de som hjelper og pleier andre og
menn skal være de som bygger, fisker og fikser ting. Alt i alt kan det være en god del
forskjellige grunner til at få jenter velger å utdanne seg innen disse tre
fagene.
-Elev 16
Hvorfor velger så få jenter yrkesfag?
I dette debattinnlegget skal jeg
ta for meg hvorfor det er en så skeiv fordeling mellom gutter og jenter når det
kommer til videregående skole linjer.I alle år har gutter vært i flertall en jenter når
det kommer til yrkesfag, men hvorfor er det sånn?
Menn er generelt praktikere og fra gammelt av har menn
oftest fått de fysiske oppgavene som for eksempel skaffe mat, drikke, brensel
og bygge ting. Mens kvinnen er hjemme og tar seg av
omsorgsoppgavene som for eksempel lage klær, lage mat og ta seg av barn.
Valg av utdanning er nedarvet gjennom generasjoner
og tradisjoner. Det virker veldig tradisjonelt at gutter velger Elektro, TIP,
Bygg og Naturbruk mens jenter velger Studiespesialisering, Helsefag og
Sosialfag. Dette er valg som bygger på tradisjoner men også forventninger fra
samfunnet. Men Vi ser en endring i dette mønstret, men vi er langt unna at
kvinner og menn er likestilt i arbeidslivet.
I følge forskning.no Så er så å si 90% av
elevene som går Studiespesialisering, Helsefag og Sosialfag jenter. Mens borti
mot 90% av elevene som går Elektro, TIP, Bygg og Naturbruk er gutter.
For eksempel i vår klasse så er det 5 gutter av 26
elever på studiespesialisering vg1 mens på elektro vg1 er det 11 gutter og 2
jenter, så da vil jeg si at det stemmer ganske så bra i dette tilfelle.
Jeg tror det er mange grunner til at det er slik
det er men, en av den største årsaken tror jeg er fordi gutter er de som scorer
lavest på prøver og andre tester. Ifølge forskning.no så har jenter bedre
standpunktkarakter i 90% av fagene.
Til tross for at det beviselig er flere jenter enn
gutter som oppnår gode karakterer, så er det enda altfor få kvinnelige ledere.
Dette er noe samfunnet må ta innover seg, og øke mulighetene for at kvinner som
velger å gå for de utradisjonelle yrkene, ikke trenger å jobbe dobbelt så hardt
som menn for den samme kompetansen og yrkestittelen.
Vi trenger å bryte litt ut av de «båsene» samfunnet
setter kvinner og menn i, og innse at alle kan gjøre alle jobber. Denne
nytenkingen gjelder for både jenter og gutter som skal ta utdanning.
-Elev, 15
Utdanningsvalg bestemmes av andre
I dette debattinnlegget skal jeg ta for meg
problemstillingen «hva tror du er årsaken til at få jenter velger elektro,
naturbruk eller maritime fag?» og hva jeg mener kan være årsaken/faktorer til
dette.
Det er slik at få jenter
velger disse yrkesfagene ifølge undersøkelse gjort av Marianne og Eilen. Jeg
tror at det er få jenter som velger disse yrkesfagene fordi det er noen slags «skjulte
normer» som har gjort at det er unaturlig at jenter velger de yrkesfagene. I
Honningsvåg er det unaturlig at jenter velger de tre yrkesfagene. Vi har jenter
som velger det, hvis du ser på diagrammet helt i slutten av teksten.
Det har også med at gutter
påvirker gutter og jenter påvirker jenter. Fra gammelt av har det vært slik at
jenter har mest omsorg og har gjort husarbeid. Barn i dag vokser opp med de
samme forventningene. Passer på dukker, har lekekjøkken. Det gamle systemet er
enda igjen, men ikke i like stor grad.
Miljøet vi lever i er også
en stor faktor. Man blir påvirket av miljøet man bor i. I de aller fleste
miljøene er det vanligst at jente velger studiespesialiserende eller helse og
sosial. Det finnes så klart unntak, ikke alle jenter velger det som er vanlig,
men en stor del av jenter blir naturlig påvirket av hvordan miljøet og
situasjonen er.
Kjønnsroller kommer også inn
i bildet her. Det er jo noe vi vokser inn i. Vi får forventninger som stilles
til oss basert på det miljøet man bor i. Og jeg tror at kjønnsrollene i mange
samfunn har utviklet seg til at det er bare gutter som velger disse
utdanningslinjene. De yrkesfagene som er vanlig for jentene er helse og sosial,
kanskje fordi det er et omsorgsyrke og det er vi vant med at jenter har ansvar
for, og restaurant og matfag, for vi er også vant til at jenter skal være på
kjøkkenet.
Det stilles forventinger til
både jenter og gutter, men jeg tror at jenter i mange tilfeller føler at de har
høyere forventninger enn gutter. At det stilles forventninger om at hun skal få
en høy utdanning og få en bra jobb. Det er slike forventninger til en gutt
også, men jeg tror det er mer vanlig at de velger yrker innenfor elektro,
fiskeri og bygg. De aller fleste jentene utdanner seg og har høyere utdanning.
Likevel er de undertrykt i arbeidslivet. De tjener mindre, og menn får ofte
førsterett på jobbene. Det er slik samfunnet har vært i alle år, vi har kommet
nærmere likestilling men den er ikke her enda.
Yrkesfag er lettere enn
studiespesialiserende når det gjelder teorien. Yrkesfag er mye mer praktisk
arbeid med programfag. Det er mye å gjøre på yrkesfag, men de er lagt opp til
at man skal kjenne mer på arbeidslivet. Det er også en grunn til at jenter ikke
velger yrkesfag, fordi de vil ha mer utfordring. Jeg tar miljøet her i
Honningsvåg som et eksempel. Her tar så og si bare gutter elektro, naturbruk og
maritime fag. Viser til diagram under innlegget.
Og jeg tror det er nettopp
det som gjør at jenter ikke velger de «mannlige» yrkesfagene. De yrkesfagene
som er vanlig at jenter velger er restaurant og matfag og helse og sosial. Det
er de yrkesfagene som er «egnet» for jenters forventninger. Omsorg og
matlaging.
For eksempel så blir elektro
sett på som «latskapslinja» i Honningsvåg, som det oftest er guttene som velger
for da slipper de å gjøre like mye som på studiespesialiserende. Og det gjør at
presset blir større på at jenter skal velge studiespesialiserende, og ikke alle
klarer å «gå forbi» presset. Men vi har jenter som velger de linjene hvis du
ser på diagrammet nederst i teksten. De velger det som de på en måte har fått
bestemt av samfunnet rundt seg, bestemt av miljøet.
Så avslutningsvis så tror
jeg at miljøet, kjønnsroller og forventninger er det som styrer unge jenter og
gutter til å velge linje uten at de egentlig vet det. Derfor tror jeg at er det
slik at jenter i dag som oftest ikke velger de «mannlige» yrkesfagene. Men ting
utvikler seg og det kan hende at litt lenger frem i tid er det mer jevnt mellom
kjønnene på alle utdanningslinjene.
Store
kjønnsforskjeller i utdanningsvalg blant elever på videregående skole
- Hvorfor så få
jenter på elektro, maritime fag og naturbruk?
I dagens samfunn er det slik at kjønnsfordelingen blant
elever og lærlinger på elektro, naturbruk og maritime fag blir lagt godt merke
til. Et kakediagram viser at 4,6 % jenter i Norge gikk på elektro i 2010, men
hva er egentlig årsaken til at prosenten er så lav blant jentene?
Stortinget vedtok likestillingsloven i 1978 som skal sikre at
menn og kvinner får samme muligheter innenfor samfunnsliv, hjem og arbeid.
Likevel viser statistikker store kjønnsforskjeller blant elever og lærlinger på
elektro, naturbruk og maritime fag. Det kan være flere ulike grunner til at det
har blitt slik. Først og fremst tenker jeg at det har med interesse å gjøre.
Dette er yrkesfag som ikke interesserer jenter flest, og de synes det er
uinteressant.
En annen årsak til at jenter ikke velger teknisk og
industriell produksjon, kan være at disse yrkene er mannsdominerte. De tenker
at de ikke vil være den eneste jenta, og velger et mer tradisjonelt yrke.
Grunnen til den lave prosenten kan også skyldes forventinger
til de ulike kjønnsrollene. Det er utradisjonelt å velge disse fagene som
jente. Dette kan føre til at mesteparten av vennene deres velger tradisjonelt,
og de blir revet med uten å være kritisk til yrkesvalget. Dette kan medføre til
svakere skoleprestasjoner og manglede interesse for sitt studievalg.
Jeg mener hovedårsaken til den lave oppslutningen blant
jenter som velger elektro, maritime fag eller naturbruk skyldes lite interesse
for fagene, derfor velger de aller fleste tradisjonelt. Det finnes jenter som
egentlig er interessert i de tekniske og industrielle fagene, men velger det
bort fordi det er mannsdominerende, eller fordi de har blitt påvirket av venner
som velger det tradisjonelle.
-Jente, 16
Kilde: Fokus Samfunnsfag utgave fra 2014
2015-2016
Dette
sitatet kommer fra en førstegangsvelger som var med i spørreundersøkelsen som
ble gjennomførte i 1aaa ved Nordkapp videregående skole etter høstens
lokalvalg. Elevene var nysgjerrige på hvorfor kun 50,5 % av den
stemmeberettigete befolkningen i Nordkapp kommune stemte ved kommunevalget
2015. Dette var nest dårligst valgdeltakelse blant kommunene i hele landet, kun
Hammerfest lå lavere.
Kunne
den lave valgdeltakelsen skyldes at vi i Nordkapp kommune vet for lite om
politikk, eller at vi er for late? Er det politikerne som gjør en for dårlig
jobb med å engasjere befolkningen? Elevene gikk ut for å intervjue ulike
velgergrupper i Nordkapp: Pensjonister, innvandrere, politikere, bygdelagene,
førstegangsvelgere og eldre på sykestua for å finne svar. Her presenteres
utdrag fra forskningsoppgavene som ble gjennomført i samfunnsfag og norsk.
«Det er klart at når folk ikke får
lov til å avgi stemme på hjemplassen, blir valgdeltakelsen dårligere.»
--representant
fra bygdelag
Det var også en pensjonist som sa «De hadde ikke valglokale i Skarsvåg, og det
var veldig dumt, fordi det var de som ble ekskludert på grunn av det». Jeg tror
at når kommunen inndro valglokalene i bygdene, var det «den siste dråpen som
fikk berget til å renne over» for bygdene. Mange av tingene som gjorde det bra
å bo i utværene før, har blitt lagt ned. Før fant du butikker, post, skoler og
barnehager i utværene, nå er det kun fiskebruket som står igjen noen plasser.
Jeg tror at
folk som bor i utværene er lei over at alt blir «sentralisert» til Honningsvåg,
og at de står igjen med et lokalsamfunn som sakte visner. Dette fører til at
den lokale tilknytningen befolkningen i utværene har til kommunen, blir
svekket. Folk protesterer fordi de har en følelse av at de ikke betyr noe, men
på valgdagen kan de gjøre et aktivt valg om ikke å støtte opp om den kommunen
de føler ikke støtter dem. Jeg har også en teori om at det er noen av de samme
mekanismene som går igjen når det kommer til stortingsvalg. Kan folk nordpå
være dårligere å stemme enn de sørpå, fordi de føler at de blir «oversett» av
politikerne på Stortinget? (elev1aa)
«Mange innvandrere har vanskelig for å sette
seg inn i valgprogrammer og slikt på grunn av språket»
-talsperson for
flyktninger
«Mange som kommer har også veldig lite skolegang.
Derfor kan det være vanskelig å forstå» sier
talspersonen. Innbyggerne som er født og oppvokst i Norge får skolering i
hvordan det norske demokratiet er bygd opp gjennom hele ungdomsskolen og
videregående. Det er ikke rart at flyktninger som er relativt nye i Norge, og i
det norske språket, har vanskeligheter med å forstå. En annen årsak kan være at
mange innvandrere er vant til diktatur, og stoler ikke på politikerne. (elev1aaa)
halvparten stemmer».
-førstegangsvelger
Jeg er enig med det en førstegangsvelger sa. -Det er egentlig flaut å bo i en kommune der
kun halvparten stemmer. Jeg personlig håper virkelig at vi skal finne en
måte å få liv i politikken i kommunen på. Politikk er gøy. Hvis du blir
politisk aktiv lærer du mye, blir del av et fellesskap, utfordrer deg selv i å
finne ut hva du mener og står for og du kan gjøre en forskjell. For at et
demokrati skal fungere er det viktig at folkets stemme kommer frem, hvis folket
ikke sier hva de mener, kan samfunnet fort bli styrt i en retning som ikke er
best for de fleste, det vil også bli mye lettere for en person å ta all makta
hvis ikke vi passer på, og viser at vi har en plass i å bestemme over denne
kommunen. (elev1aaa)
«Jeg tror vi hadde møtt flere unge gjennom nettet»
-
representant fra valgkomiteen
Pensjonistene er også enige at politikerne er
dårlige til å utnytte nettet i valgkampen. -De
legger det ut på nettavisene, men det er ikke der du når ut til de yngre
velgerne. I flere av gruppene sies det at politikerne er for
dårlige til å engasjere ungdommen som skal stemme. De står i byen og legger ut
annonse i avisene, men det er ikke der du finner for eksempel
førstegangsvelgerne. De er dårlige til å utnytte nettet i valgkampen. De legger
det ut på nettavisene, men det er ikke der de når ut til de yngre velgerne. Det
gjentas også at politikken ikke er interessant nok og at valgkampen går ut på
det samme hvert år. Det er også flere som sier at vi har det for godt i
kommunen vår, og ønsker derfor ikke at det skal endres. (elev1aaa)
«Politikerne
må bli flinkere til å engasjere og informere både de unge førstegangsvelgerne
og de eldre»
-elev 1aaa
En
av årsakene til den lave valgdeltakelsen kan være at folk er late og gidder rett
og slett ikke komme seg tilvalglokalet. Politikken i Honningsvåg er ikke
interessant nok, og politikerne er dårlige til å utnytte nettet som en kilde i
valgkampen. Konklusjonen er at politikerne må bli flinkere til å engasjere og
informere både de unge førstegangsvelgerne og de eldre. Dette kan gjøres ved og
for eksempel avholde møter, kun for en aldersgruppe om gangen slik at alle får
høre hva politikerne mener, og at politikerne kan gjøre det litt enklere å forstå
for de yngste. Politikerne må også bruke internett mye mer. De må utnytte alle
kildene de har tilgjengelige. (elev1aaa)
«Om
du ikke stemmer
kan du virkelig ikke klage på utfallet»
- pensjonist
kan du virkelig ikke klage på utfallet»
- pensjonist
Det
antas at valgdeltagelsen er så lav på grunn av forskjellige faktorer. Vi har
noe som heter «hjemmesittere». Det er
den mest brukte betegnelsen på noen som ikke bruker stemmeretten sin i
kommunevalg eller stortingsvalg. De er ikke interesserte i politikk, eller de
vet ikke nok om politikk til at de klarer å bestemme seg for hva de skal stemme
på. Noen går til protest ved og ikke stemme. Dette kan være et bevis på at de
ikke har nok tillitt til politikerne eller det politiske systemet som vi har. (elev1aaa)
«Jeg tror i utgangspunktet at vi har det
altfor godt og at folk ikke bryr seg så mye om hvem som sitter med makta.
-representant fra valgkomitéen
Personlig så tror jeg årsaken til den lave
valgdeltakelsen i Nordkapp kommune er at folk rett og slett ikke gidder å dra
på stemmelokalet for å stemme. Kanskje fordi de har det altfor godt og ikke
trenger noen forandring, eller at de ikke bryr seg om hvem som sitter med
makta. Jeg mener at hver stemme teller og hvis man er med på å stemme, er man
med på å opprettholde demokratiet vi har i Norge i dag. Noen tiltak jeg synes
kunne vært bra er å bedre muligheten for forhåndsstemming i fiskeværene rundt
på øya, slik at de får muligheten til å stemme uavhengig om de har muligheten å
komme seg til Honningsvåg på valgdagen eller ikke. (elev1aa)
«Det
er ikke bare politikerne og lærene som må snakke med folk om å stemme, det er
viktig å snakke om det med vennene sine og hjemme med familien sin».
-elev 1aaa
Noe som også
kunne ha vært nyttig var om de forskjellige partiene ble litt mer synlig. Som
for eksempel ikke bare stå på stand hver lørdag, men nå mer ut til folket, de
som ikke er i byen på en lørdags formiddag. Man kan også begynne å snakke
tidligere om hvor viktig det er å delta på viktige ting som valg. Begynne å
snakke om det før man er 18. Men det er ikke bare politikerne og lærene som må
snakke med folk om å stemme, det er viktig å snakke om det med vennene sine og
hjemme med familien sin. (elev1aaa)
«Folk gidder kanskje ikke å stemme,
fordi de vet at Arbeiderpartiet kommer til å vinne
uansett»
-førstegangsvelger
En pensjonist mener også at det
ikke har noen hensikt å stemme, fordi Arbeiderpartiet styrer kommunen slik som
de alltid har gjort. Dette kan også bli tolket som en protesthandling. Den samme meningen kom i fra
førstegangsvelgerne der en av informantene sa følgende; «Fordi kommunen har
blitt styrt Arbeiderpartiet i 68 år, tror folk at hvis man stemmer for eksempel
Sosialistisk Venstreparti eller Høyre, så vil det ikke gjøre noe forskjell» (elev1aaa)
«Forhåndsstemmingen
på matbutikker har fått veldig positiv tilbakemelding»
-elev1aaa
Forhåndsstemmingen
på matbutikker har fått veldig positiv tilbakemelding og gjør det enklere. I
Honningsvåg virker det ikke som det er noen problemer med valgloket. De vi
intervjuet var veldig klar på at valglokalene er ryddige og lett tilgjengelig.
De sier også at det ikke er problemer med stemmingen fordi man får god hjelp om
man trenger det. (elev1aa)
«Det er når konflikter oppstår, eller at folk
føler at de mister rettigheter at de begynner å engasjere seg»
-politiker
Politikerne i Nordkapp
mener at det er lett å engasjere folk når man møter de på gata. Folk sier ofte
hva de er fornøyd med, og hva de ikke er så fornøyd med. Vi har det sånn passe
bra i denne kommunen til at folk ikke «gidder» å engasjere seg så «mye» (elev1aa)
«De
som ikke er så involvert i samfunnet, hadde vanskelig for å stemme»
-elev
1aaa
I undersøkelsen trodde
de fleste at de som ikke stemte bare var lat, eller hos innvandrerne kunne det
være vanskelig å involvere seg. Det kom fram forskjellige ting hos førstegangs
velgerne. Ungdommen vet hvert fall altfor lite om politikk og mange stemmer på
personer, ikke på hva partiene står for. Valgdeltakelsen var ikke særlig lav
blant førstegangsvelgerne, men blant borteboerne var det uttrykk for at den var
lav. Så de som ikke er så involvert i samfunnet hadde vanskelig for å stemme. (elev1aaa)
«Mange
bryr seg heller ikke om hvem som skal styre kommunen. Det er dette som er
kommunens utfordring. For å opprettholde demokratiet, må vi få folk til å innse
viktigheten av å stemme»
-elev1aaa
Det at førstegangsvelgerne synes det er
flaut å bo i en kommune med så lav valgdeltakelse, kan jeg og sikkert mange
andre være enig med. Halvparten av befolkningen tenker ikke på fremtiden til
kommunen, eller hva som kommer til å skje med den. Det at så mange unngår å
stemme, ødelegger demokratiet vi har i samfunnet. En hver stemme teller, og
alle kan gjøre en forskjell. Årsaken til den lave valgdeltakelsen er i
utgangspunktet latskap. Folk er for late til å dra på stemmelokalet for å
stemme. Og slik som valgkomiteen sa, kan det være fordi at de rett og slett har
det altfor godt i kommunen, og verken ønsker eller trenger forandring. De bryr
seg heller ikke om hvem som skal styre kommunen. Det er dette som er kommunens
utfordring. For å opprettholde demokratiet, må vi få folk til å innse
viktigheten av å stemme. (elev1aa)
«Det er ikke bare politikerne som har et
ansvar når det kommer til å gjøre noe med den lave valgdeltakelsen»
-elev
1aaa
I
følge informasjonen vi har samlet inn kan en av hovedårsakene til den lave
valgdeltakelsen være mangel på informasjon og kommunikasjon. Men det er veldig
vanskelig å si. Kommunikasjon er viktig. Man må kunne nå ut til alle med
informasjonen man ønsker og formidle. I
noen tilfeller hender det at man er for snar med å rette skylden mot
politikerne. Det er ikke bare politikerne som har et ansvar når det kommer til
å gjøre noe med den lave valgdeltakelsen. Innbyggerne har et ansvar ved å
stemme, engasjere seg og stille spørsmål om de lurer på noe. Demokrati er en
felles gode og det bør derfor også være et fellesansvar å opprettholde. (elev1aaa)
«Folk setter seg ikke nok inn i
valgprogrammene, og skjønner ikke hvilke verdier partiene står for»
-elev
1aaa
Jeg
tror en av hovedårsakene til at valgdeltagelsen i Nordkapp kommune er så lav er
at folket ikke er engasjerte nok. Det er ikke nok press til å stemme. Mange vet
for lite. Folk setter seg ikke nok inn i valgprogrammene, og skjønner ikke
hvilke verdier partiene står for. Språket kan også være en av de største årsakene
til at innvandrere ikke stemmer. De skjønner ikke hvem de skal stemme på eller
hva de stemmer på, så da kommer det over på at de stemmer på enkeltpersoner. (elev1aa)
«For å skape mer oppmerksomhet, kan politikerne
bruke sosiale medier hvor de spesielt vil få kontakt med den yngre generasjon»
-elev 1aaa
Mine personlige svar på tiltak for å få
opp valgdeltakelsen i Nordkapp er at politikerne i kommunen må være mer
engasjerte til å spre sitt budskap og være flinkere til å få oppmerksomhet,
spesielt de andre partiene enn Arbeiderpartiet. Det partiet som vinner må også
være flinke å innfri sine løfter. For å skape mere oppmerksomhet kan de bruke
sosiale medier hvor de spesielt vil få kontakt med den yngre generasjon. Et
annet tiltak som kan bli gjort er å ha valglokale i alle bygdelagene i
Nordkapp. (elev1aaa)
«Jeg
konkluderer med at det burde bli gitt ut mer informasjon om hvor og hvordan man
kan forhåndsstemme»
-elev
1aaa
Vi
fikk vite at mange vet for lite når det kommer til valgprosedyren,
forhåndsstemming og stemming i dagligvarebutikkene. Det kom fram at noen føler
en viss usikkerhet overfor prosedyren med å stemme og hva man kan gjøre med en
stemmeseddel og mange droppet å forhåndsstemme i dagligvarebutikkene fordi de
trodde man trengte valgkort med seg. Jeg
konkluderer med at det burde bli gitt ut mer informasjon om hvor og hvordan man
kan forhåndsstemme, at det burde bli valglokaler i utværene og at det burde bli
gitt informasjon om hva man kan gjøre med stemmeseddelen for å minske
usikkerheten til folket. Politikerne selv tenker at det burde vært en enkel
video som forklarer hva man skal gjøre, fordi mange ikke er helt trygge på hva
de skal gjøre med stemmeseddelen, annet enn og bare levere den inn. (elev1aa)
Samfunnsfag
skal gi innsikt i det politiske systemet i Norge og i det internasjonale
samfunnet. Elvene skal gjøres kjent med at politikk er preget av konflikt og
samarbeid. Samfunnsfag
skal øke interessen og engasjementet for deltakelse i poltikken og stimulere til
aktiv demokratisk medvirkning.
Elevene
leder debatten med lokale politikere fra de politiske partiene som stiller til
valg i Nordkapp: Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Høyre.
Elevene har valgt
ut områder som de vil debattere og utfordre politikerne på.
Områdene er:
Skolepolitikk
Miljø,
Innvandring
Ungdom, kultur og idrett.
Områdene er:
Skolepolitikk
Miljø,
Innvandring
Ungdom, kultur og idrett.
Link til opptak fra debatten her:
VALGRESULTATER 2015
Kvalitativ og kvantitativ forskningsmedtode
NORDKAPP HAR LAVEST VALGDELTAKELSE I NORGE
Kvalitativ og kvantitativ forskningsmedtode
NORDKAPP HAR LAVEST VALGDELTAKELSE I NORGE
Kilde: Radio Nordkapp 18.09.2015
Nesseby er den kommunen i Finnmark med best frammøte ved kommunevalget.
Av 750 med stemmerett var det 523 som deltok i valget. Det gir et frammøte på 70,1 prosent.
Det er ikke noe klart mønster i kommuner med frammøte på over 60 prosent, men en tendens er at det har vært spenning knyttet til hvem som skal få flertall.Kommuner over 60 prosent:
Nesseby 70,1
Porsanger 67,3
Kautokeino 67,2
Karasjok 66,4
Loppa 65,5
Gamvik 64,6
Vadsø 63,1
Hasvik 62,9
Båtsfjord 62,0
Verstingene når det gjelder oppmøte:
Hammerfest 50,1
Nordkapp 50,9
Måsøy 55,4
Berlevåg 55,4
2012-2013
Fredag 31.januar i atriet 10.15-11.45 (1AAA og 2 MAF)
Tema: En stortingsrepresentants hverdag- om påvirkning og innflytelse.
Tusen takk til Johnny Ingebrigtsen som gav oss innblikk i stortingspolitikken og engasjerte elevene til debatt.
Intervjue med elever og stortingsrepresentant
Tusen takk til Johnny Ingebrigtsen som gav oss innblikk i stortingspolitikken og engasjerte elevene til debatt.
Intervjue med elever og stortingsrepresentant
Mål: Innblikk i arbeidet ved stortinget. Hvordan kan vi være med på å påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkning.
10.15-10.30 Introduksjon-filmclip
10.30-10.50 Stortingsrepresentant Johnny Ingebrigtsen har ordet
10.50-11.05 Gruppearbeid. Elevene lager spørsmål til representanten
11.10-11.20 Stortingets spørretime
11.25-11.35 Stortings-Quiz
11.40-11.45 Avslutning
*********************************************************************************
Lokaldemokrati i praksis
10. klassen på besøk i klassen i forbindelse med utdanningsvalg torsdag 26.november. Tema: Lokaldemokrati.
Rådmannens utredninger og anbefalinger
Kutt i kulturmidler for 2014 kr 0,4 mill
Kutt i kulturmidler for 2014 kr 0,4 mill
Det legges til avdelingsstyret for oppvekst
og kultur å vedta fordelingen av kuttene. Tiltaket videreføres ikke i 2015.
Oppgave: Hvilke kutt vil dere gjøre i kulturmidlene? Hvilke konsekvenser tror du kuttene får for lokalsamfunnet. ( vedlegg: Fordeling av kulturmidler i 2013 som var kr.770.000). Hvilke kanaler kan du bruke for å påvirke avgjørelser i lokaldemokratiet?
Læreplanmål
Politikk og demokrati
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
•Gjøre rede for
hvordan man selv kan være med i og påvirke
det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne
gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet. Eksempel: Ungdomsrådet og elevrådet.
**********************************************************************************
Kystkvinner før og i dag-
Kystkvinner før og i dag-
Fra tradisjonelt "fiskarsamfunn" til kunnskapssamfunn
1AA var med å markere Stemmerettsjubileet |
Nordkapp maritime fagskole og
videregående skole markerte fredag 15. november at det er 100 år siden allmenn
stemmerett for kvinner ble innført i Norge. I alt 45 elever på tvers av fag og
studieretninger deltok i et undervisningsopplegg sammen med lærere,
administrasjon og 6 inviterte kvinner fra Nordkapp.
Arrangementet
innledet med at de inviterte kvinnene fortalte sine personlige historier om deres
opplevelser av likestilling i samfunnet. Deretter drøftet elevene spørsmål og
påstander om vi fortsatt bare velger tradisjonelle yrker, om arbeidsfordelingen
i hjemmet og om betydningen av kvinnenes politiske deltakelse i samfunnet og
mange andre spørsmål.
Vi synes det
var viktig å markere stemmerettsåret for å hedre og takke våre mødre og
bestemødre, som har gått foran, banet vei og åpnet dører for oss. Vi fikk et historisk
tilbakeblikk av Anne Haug som var en av innlederne. Hun synliggjorde kvinnenes betydningsfulle
innsats i fiskarkvinnelagene i Nordkapp og langs kysten av Finnmark.
Kvinnene før
oss har sørget for at kvinner i Norge har rettigheter som i dag er en selvfølge
– men som faktisk er unike i internasjonal sammenheng. Det fikk vi også belyst
under markeringen. Vi stilte spørsmålet om
kvinnesak er utdatert i Norge og om vi ikke har viktige kvinnesaker mer.
Skolen
takker elevene for engasjementet og den gode debatten. Vi ønsker også å takke de
6 inviterte kvinnene, Kristina Hansen, Ina Helene Olsen, Sirin Høyen, Trudy
Engen, Anne Haug og Eva Schmutterer, som
bidro til at vi fikk en vellykket markering av stemmerettsjubileet.
Læreplanmål
· Medvirke
til forståelse av demokratiske verdier, likestilling og til aktiv demokratisk medvirkning. Forklare
hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnssrollene endrer seg over tid. Drøfte
og vurdere egne forståelser i lys av andre sine innlegg, samt forklare hvorfor fordommer oppstår
******************************************************************************
Kultur
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
•beskrive hovedtrekk ved kulturen til noen minoriteter i
Norge og drøfte utfordringer i flerkulturelle samfunn
•forklare hvorfor
fordommer oppstår og diskutere hvordan fremmedfrykt og rasisme kan
motarbeides.
Mai
1. mai er arbeidernes
internasjonale kampdag og fridag i hele Norge. I utgangspunktet ble dagen
tradisjonelt markert blant arbeidere med tog og paroler. Nå drar mange på hytta
eller er hjemme. 8. mai er frigjøringsdag og
offentlig flaggdag i Norge. Det er vanlig med kransenedleggelser ved bautaen i
Honningsvåg for de som døde under 2. verdenskrig.
På Nordkapp er det midnattssol
fra 13. mai.17. mai er Norges nasjonaldag og en av de viktigste dagene i Norge.
Landet feirer selvstendighet og egen grunnlov som vi fikk i 1814. I år er det
200 år siden det skjedde og det vil bli feiret. Det er en lykkelig dag for
Norge. 17.
mai kalles «barnas dag» fordi dagen feires med barnetog. Musikkorps og
skolebarn med norske flagg marsjerer sammen. Ofte er det leker for barn på
skolene etter toget. Man får også gjerne spise masse av det beste: Is, pølser
og brus. Rødrussen og svartrussen feirer at de er ferdige på videregående
skole.
Jeg
er selv innvandrer, men selv om jeg er det, følger jeg hvor spesiell denne
dagen er for mange, også for meg. Dette landet har hjulpet oss og mange andre. Men så er det noen enkelte som
mener at vi innvandrere ikke kan feire 17. mai. Den norske feiringen er i dag
sterkt preget av tradisjoner og markerer Norge som en selvstendig rettsstat med
demokratiske rettigheter for alle. Den utstrakte bruken av bunader og andre
nasjonaldrakter gjør også 17. mai-feiringen til en markering av nasjonen.
Khadija 17 år
Ny norsk nasjonalfølelse
*******************************************************************************^^
Valg 2013
*******************************************************************************^^
Valg 2013
Politikk og demokrati
Mål for opplæringa: Eleven skal kunne
gjøre rede for
hvordan man selv kan være med i og påvirke
det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkninger og kunne
gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet.
Elevene har undersøkt hva de ulike partiene står for og hva demokratiet betyr for samfunnet.